KLM krijgt nog een week

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 23 augustus 2019

KLM krijgt van de FNV nog een week om op de cao-eisen van de vakbond in te gaan. Er volgen acties als de vliegtuigmaatschappij dat voor 30 augustus 12.00 uur niet heeft gedaan. Dat staat in een brief van de bond aan KLM.

FNV-bestuurder Jan van den Brink: ‘Op 11 juli hebben we de cao-onderhandelingen opgeschort, omdat het onmogelijk leek tot een cao-akkoord te komen. Sindsdien heeft KLM alleen gesuggereerd dat ze nog iets te bieden hadden. We zijn het tijdrekken zat.’

Topjaren

Bijna drie maanden zitten de medewerkers van KLM zonder cao. In mei startten de gesprekken tussen de bonden en de directie van het bedrijf. De bonden willen onder andere een loonsverhoging van 4 procent, meer medewerkers in vaste dienst en betere roosters. Van Den Brink: ‘KLM heeft topjaren achter de rug, mede mogelijk gemaakt door haar medewerkers. Dan is het toch niet raar dat we daar waardering voor vragen?’

Verontwaardigd

Tot nu toe stelde KLM een loonsverhoging van nog geen 1,7 procent per jaar voor. ‘Dan heeft verder praten weinig zin’, aldus Van Den Brink, ‘FNV-leden zijn verontwaardigd over de houding van KLM. In ledenvergaderingen is opgeroepen om acties te voeren.’ Hoe de acties eruit gaan zien als KLM het ultimatum laat verstrijken, is nog niet bekend.