KLM krijgt nog een week

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 23 augustus 2019

KLM krijgt van de FNV nog een week om op de cao-eisen van de vakbond in te gaan. Er volgen acties als de vliegtuigmaatschappij dat voor 30 augustus 12.00 uur niet heeft gedaan. Dat staat in een brief van de bond aan KLM.

FNV-bestuurder Jan van den Brink: ‘Op 11 juli hebben we de cao-onderhandelingen opgeschort, omdat het onmogelijk leek tot een cao-akkoord te komen. Sindsdien heeft KLM alleen gesuggereerd dat ze nog iets te bieden hadden. We zijn het tijdrekken zat.’

Topjaren

Bijna drie maanden zitten de medewerkers van KLM zonder cao. In mei startten de gesprekken tussen de bonden en de directie van het bedrijf. De bonden willen onder andere een loonsverhoging van 4 procent, meer medewerkers in vaste dienst en betere roosters. Van Den Brink: ‘KLM heeft topjaren achter de rug, mede mogelijk gemaakt door haar medewerkers. Dan is het toch niet raar dat we daar waardering voor vragen?’

Verontwaardigd

Tot nu toe stelde KLM een loonsverhoging van nog geen 1,7 procent per jaar voor. ‘Dan heeft verder praten weinig zin’, aldus Van Den Brink, ‘FNV-leden zijn verontwaardigd over de houding van KLM. In ledenvergaderingen is opgeroepen om acties te voeren.’ Hoe de acties eruit gaan zien als KLM het ultimatum laat verstrijken, is nog niet bekend.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.