KLM moet grondpersoneel mee laten profiteren van goed jubileumjaar

portret Joyce Mooring
Door Joyce Mooring 08 juli 2019

FNV Luchtvaart wil dat KLM met een beter cao-bod voor het grondpersoneel komt dan tot nu toe het geval is. ’KLM heeft een goed jaar achter de rug en daar moet het personeel in dit jubileumjaar ook van mee profiteren‘, aldus FNV-onderhandelaar Jan van den Brink. Om die woorden kracht bij te zetten, overhandigde het personeel vandaag bijna 1.500 handtekeningen.

De handtekeningen moeten de KLM-onderhandelaars over de streep trekken om onder meer een hoger loonbod te doen en meer vast personeel in dienst te nemen. ‘We werken keihard, maar moeten met steeds minder mensen hetzelfde werk doen. Op papier worden er voldoende mensen ingeroosterd, maar daar klopt helemaal niets van’, zegt platformmedewerker Jaap van den Berg. Verder willen de FNV-onderhandelaars een kortere werkweek, zelfroostering en dat KLM ervoor zorgt dat medewerkers gezond hun pensioen halen.

Hand op de knip

De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het KLM-grondpersoneel begonnen in mei. Al snel liet KLM weten niet aan de voorstellen van de FNV te kunnen voldoen. Het bedrijf zegt economisch mindere tijden te verwachten en houdt daarom de hand op de knip.

Akkoord op hoofdlijnen

De onderhandelingen lopen tot vrijdag 12 juli. FNV Luchtvaart hoopt dat er op die datum een akkoord op hoofdlijnen ligt. De cao KLM Grondpersoneel geldt voor ongeveer 15.000 werknemers.