Cao-overleg KLM geklapt door krenterige houding KLM-directie

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 11 juli 2019

Het overleg tussen KLM en de vakbonden is vanavond geklapt door de krenterige opstelling van KLM. FNV vertegenwoordigde in het overleg zowel het grond- als cabinepersoneel.

KLM vliegtuig

De organisatie bood niet meer dan een structurele loonsverhoging op jaarbasis van 1,35% (voor een cao van 20 maanden) of 1,7% (voor 12 maanden) voor de 25.000 grond- en cabinemedewerkers. Indien KLM niet met een beter bod over de brug komt, sluit FNV Luchtvaart acties in de nabije toekomst dan ook niet uit.

Jan van den Brink, bestuurder voor het grondpersoneel: ‘Na zes dagen onderhandelen zijn wij tot de conclusie gekomen dat KLM haar medewerkers niet serieus neemt. De voorgestelde loonsverhoging komt niet eens boven de inflatie uit. Onze leden zijn kwaad over zo’n houding. In de komende ledenvergaderingen zullen we horen hoe ze hier mee om willen gaan.’

Birte Nelen, bestuurder voor het cabinepersoneel: ‘Het is ongelooflijk dat KLM na zulke goede jaren, met recordwinsten, geen fatsoenlijke cao voor de eigen medewerkers wil afsluiten. Mede door de grote inzet van de werknemers, zijn die topwinsten gerealiseerd. Daar moeten zij ook van profiteren.‘

De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor al het KLM-personeel begonnen in mei. Al snel liet KLM weten niet aan de voorstellen van de vakbonden te kunnen voldoen. Het bedrijf zegt economisch mindere tijden te verwachten en houdt daarom de hand op de knip. FNV Luchtvaart vindt de opstelling van de KLM hierin onrealistisch.

Eerder deze week bood het grondpersoneel 1.500 handtekeningen aan om de KLM-onderhandelaars over de streep te trekken een goede cao af te sluiten. Platformmedewerker Jaap van den Berg riep toen niet alleen op voor meer loon, maar ook voor meer collega’s: ‘We werken keihard, maar moeten met steeds minder mensen hetzelfde werk doen. Op papier worden er voldoende mensen ingeroosterd, maar daar klopt helemaal niets van.’

De onderhandelingen betreffen de cao voor het KLM Grondpersoneel (15.000 werknemers) en de cao voor het KLM Cabinepersoneel (10.000 medewerkers).