Tot nog toe wil het niet erg vlotten met de onderhandelingen voor de nieuwe KLM cao. Dat komt vooral doordat KLM vindt dat er economisch gezien zwaar weer op komst is. Bovendien dalen de kosten niet meer, maar dalen de tarieven wel.
Daarom wil KLM zich voorbereiden op de komende moeilijke tijd en daar past geen dure cao bij. FNV Luchtvaart heeft ingezet op een cao die in het jubileumjaar van de KLM ook voor de grondwerknemers wat oplevert. Het is een goed jaar geweest voor KLM.
Dat betekent dat er niet alleen een goede winstuitkering is, maar dat de salarissen structureel omhoog moeten gaan, dat er nu eindelijk eens iets gedaan wordt aan de vast-flex verhouding (meer mensen in dienst, minder inzet van uitzendkrachten) en dat de roosters minder zwaar worden door de arbeidstijd te verlagen naar uiteindelijk naar 36 uur.
De reactie van KLM was er een van ‘hand op de portemonnee’. Voor een cao van 16 maanden, ingaande op 1 juli 2019:
Verder geeft KLM aan veel onderwerpen te willen uitstellen.
Een teleurstellende bijeenkomst dus. En dat terwijl een groep kaderleden van FNV Luchtvaart voor aanvang van de cao-onderhandelingen een kolossale taart aan KLM aanbood met daarop onze hoofdpunten van de voorstellen voor een nieuwe cao voor het grondpersoneel: mocht KLM uitdelen……
Het hielp niet voor een beter resultaat.
Op 1, 3, 9 , 11 en 12 juli 2019 gaan we verder. De FNV Luchtvaart onderhandelingsdelegatie (Walter van der Vlies, Nicole van Unen, Cees Verbaan en woordvoerder Jan van den Brink) wil dat er dan een akkoord op hoofdlijnen ligt. Zodat jullie voor de zomer weten waar je aan toe bent. Zo niet, dan wordt het geen gezellig 100 jarig feestje van de KLM…