Werknemers Axxicom op Schiphol houden 1e stiptheidsacties voor cao

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 04 februari 2019

De werknemers van Axxicom starten zondagochtend met stiptheidsacties omdat hun werkgever cao-onderhandelingen met FNV Luchtvaart blijft weigeren. De werknemers begeleiden passagiers met een beperking op Schiphol van en naar hun vliegtuig. Van 07.30 uur tot 08.30 uur ’s ochtends zullen zij dat strikt volgens de regels doen.

Passagiers met een beperking worden onder andere één voor één weggebracht in plaats van in groepjes. Ook zullen medewerkers van Axxicom geen koffers tillen en tegelijkertijd een rolstoel duwen. Passagiers met een beperking die niet kunnen staan of lopen worden alleen nog door minimaal drie collega’s in of uit hun vliegtuigstoel getild, zoals het hoort in plaats van door eén of twee collega’s, wat in de praktijk gebeurd.

Axxicom weigert cao-onderhandelingen met vakbond

Axxicom weigert tot nog toe pertinent om over een cao te onderhandelen met FNV Luchtvaart ondanks dat zij dit vorig jaar wel beloofden. Het is beleid bij de moederonderneming Trigion om alleen zaken te doen met een ondernemingsraad. De ondernemingsraad van Axxicom weigert daaraan mee te werken en wil dat de FNV de onderhandelingen voert.

Eisen werknemers

Een van de eisen is dat Axxicom de meer dan 100 stagiaires alleen boven de reguliere bezetting inzet in plaats van als volledige productieve krachten, en niet in de nachtelijke uren. Ook eisen de vakbondsleden 3,5% meer loon, een eerlijk extern functiewaarderingssysteem, verlichting van het vaak fysiek zware werk en voldoende collega’s om het werk goed te kunnen doen.

De werknemers van Axxicom hebben de afgelopen week flyers verspreid onder reizigers, belanghebbenden en luchtvaartmaatschappijen om hen voor te bereiden over de op handen zijnde acties. Helaas volhardt Axxicom in het standpunt niet met vakbonden te onderhandelen.