Ruzie over verdeling van functies bij Air France-KLM voorbij

Door Redactie 21 februari 2019

FNV Luchtvaart is blij dat er een einde is gekomen aan het geruzie bij Air France-KLM over de verdeling van functies. Dergelijke ruzies kosten enorm veel energie en gaan ten koste van de prestaties van het bedrijf.

Pieter Elbers blijft CEO KLM

Wij zijn ook blij dat Pieter Elbers de CEO van KLM blijft. Hij heeft op een heldere manier leidinggegeven aan KLM en de positie van KLM versterkt. Verder verdedigt hij de KLM belangen goed en kent het bedrijf als geen ander omdat hij er zelf in is opgegroeid.

De afgelopen weken was er bijna uitsluitend aandacht voor de persoon Pieter Elbers en zijn functie. Logisch dat nu het besluit over zijn herbenoeming genomen is, FNV Luchtvaart kritisch kijkt naar de inhoud.

Veranderingen bestuursstructuur

De herbenoeming is één onderdeel van een pakket aan afspraken in de top van Air France-KLM. Er zijn ook veranderingen afgesproken over de bestuursstructuur: Ben Smith krijgt een positie in de Raad van Commissarissen van KLM en er wordt op groepsniveau een managementteam samengesteld.

Verder is het voornemen bekend gemaakt om belangrijke onderdelen in de bedrijfsvoering van KLM meer naar het groepsniveau te verplaatsen. Het gaat hierbij om de vloot- en netwerkstrategie, commerciële strategie, personeelszaken, inkoop en datamanagement.

FNV blijft letten op kwaliteit werkgelegenheid

FNV Luchtvaart blijft bij alle ontwikkelingen kritisch letten op de kwaliteit van de werkgelegenheid op Schiphol en die bij KLM in het bijzonder. De verwachting is dat er de komende jaren regelmatig discussie zal zijn over de structuur van het bedrijf en over de verdeling van werk. Dat gaat wellicht leiden tot maatregelen waar we als vakbond samen moeten opkomen voor de belangen van de werknemers. Want met de benoeming van Pieter Elbers en een uitstekend financieel resultaat voor KLM in 2018, zal de druk op arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden niet afnemen. Daarvoor is de concurrentie in de internationale luchtvaart te groot.

FNV Luchtvaart staat voor goede arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Daarvoor zijn we opgericht en daarom zullen we ieder plan kritisch beoordelen en bestrijden als de plannen de rechten van werknemers aantasten.