FNV doet oproep aan Nokia: kom met eerlijke loonsverhoging

Petitie al ondertekend door ruim helft van 300 medewerkers

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 juli 2022

Medewerkers van Nokia in Hoofddorp roepen het techbedrijf op om met een beter bod te komen voor hun lonen. Samen met de FNV hebben zij een petitie opgesteld die al door meer dan de helft van de circa driehonderd mensen bij de multinational is ondertekend.

FNV doet oproep voor meer loon bij Nokia

Kim Baudewijns, bestuurder FNV ICT: ‘Het concern draait goed, maar wil zijn personeel daar niet van mee laten profiteren. In de cao-onderhandelingen schermen ze met een collectieve loonsverhoging van 1%. Dat is veel te weinig en betekent een grote val in koopkracht voor de werknemers.’

Salarissen moeten meestijgen met prijzen

De FNV wil dat de salarissen van de medewerkers meegroeien met de stijgende prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie) en dat ze er daarnaast €100 bruto per maand bij krijgen. Ook eist de vakbond goede secundaire afspraken, waaronder een thuiswerkvergoeding van €3 per dag.

Het gaat beter dankzij inzet medewerkers

Baudewijns: ‘Het bedrijf heeft het de afgelopen jaren financieel lastig gehad. Daarom zijn de medewerkers akkoord gegaan met lage salarisverhogingen. Inmiddels gaat het veel beter, mede dankzij de inzet van al deze mensen. Nokia heeft netto sales gedraaid van €22,2 miljard in 2021 en twee goede eerste kwartalen dit jaar. Het is niet meer dan normaal dat de werknemers hier iets van terugzien in plaats van dat ze erop achteruitgaan.’

Petitie na de zomer aangeboden

De petitie van het personeel loopt nog enkele weken en wordt na de zomer aangeboden aan de directie.