Enquête over eindbod cao callcenters

Jouw mening is belangrijk!

Door Redactie 13 maart 2022

De afgelopen periode zijn er cao-onderhandelingen gevoerd tussen de vakbonden en de werkgeversorganisatie van de callcenters. De onderhandelingen verliepen stroef. De standpunten lagen en liggen mijlenver uit elkaar en er ligt nu een eindbod van de werkgevers. We willen graag jouw mening hierover. Vul nu de enquête in!

Meisje in een callcenter met headset

Salaris

Het grootste struikelblok is het salaris. De FNV wil een salarisverhoging die recht doet aan de grote winsten die er gemaakt worden in de callcenter branche. We willen voor jou een salarisverhoging van €100,- bruto per maand.

Een stuiver erbij

Ondanks de grote winsten die callcenters maken vinden de werkgevers ons voorstel onbespreekbaar. Ze zijn gekomen met een eindbod van 0,5% salarisverhoging. Omgerekend betekent dit, dat je er per uur gemiddeld €0,05 (een stuiver dus!) bij krijgt. Terwijl ons voorstel 3,5% erbij is voor iedereen. Dit betekent omgerekend dat je er per uur €0,41 bij krijgt.

Rekenkundige trucs

De salarissen bij de callcenters zijn gebaseerd op het wettelijk minimumloon. Als het minimumloon geïndexeerd wordt, gebeurt dit ook bij jouw salaris. De werkgevers doen nu nèt alsof deze indexering bij hun loonbod hoort. En met nog wat rekenkundige trucs, doen ze net alsof ze een loonsverhoging bieden van 3%.......Maar dat is dus helemaal niet waar, verder dan 0,5% komen ze niet!

Thuiswerkvergoeding

Ook over de thuiswerkvergoeding zijn we het niet eens geworden. De werkgevers bieden een thuiswerkvergoeding van €2,- per dag conform de berekeningen van het NIBUD. Hiervan moet je dan je elektriciteit, water, gas, koffie/thee, wc-papier en een bureau en stoel betalen. Een bureau en stoel betalen uit dit budget is natuurlijk niet mogelijk. En met de lage salarissen bij de callcenters kun je het ook niet even van je salaris betalen. Dit terwijl je in de vorige cao (die nu nog doorwerkt) een thuiswerkvergoeding krijgt zonder dat je daar je eigen bureau en stoel van hoeft te betalen.

Pensioen

Normaal gesproken heb je in Nederland, als je werkt, recht op pensioenopbouw. Maar als je bij een callcenter werkt is dat niet het geval. Daarom willen we in de nieuwe cao afspraken maken over een pensioenregeling, zodat ook jij een pensioen kunt opbouwen.  De werkgeversorganisatie vindt nu, na lang overleg met de vakbonden, gelukkig ook dat er een pensioen moet komen. Maar over de inhoud daarvan verschillen we flink van mening. De vakbonden hebben voorstellen gedaan voor de inhoud van een pensioenregeling. De werkgevers willen niet ingaan op de inhoud. Ze zeggen alleen dat ze de voorstellen van ons te ver vinden gaan en willen pas in juli met een tegenvoorstel komen.

Belediging

Door het harde werk van jou, maken de werkgevers in de callcenterbranche gigantische winsten. Het zou netjes zijn als jij ook iets zou merken van al het geld dat er binnen stroomt. Daarom vinden wij het eindbod van de werkgevers van maar 0,5% loonsverhoging een belediging voor jou en al je collega’s.

Vul de enquête in

We horen graag wat jouw mening is over het eindbod van de werkgevers. Die kun je geven door de korte enquête in te vullen en je collega’s te vragen hetzelfde te doen. Dit kan tot 19 maart.

Vul de enquête in