Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

FNV: Steenrijke callcenters bieden werknemer loonsverhoging van een stuiver

Leden stemmen over eindbod werkgever

Sander Wageman
Door Sander Wageman 16 februari 2022

Bonden en callcenters liggen op ramkoers nu werkgevers een eindbod op tafel legden die door de bonden als beledigend worden ervaren. De callcenters – één van de coronakampioenen van de afgelopen periode – willen hun medewerkers afschepen met een loonsverhoging van 0,5%, wat neerkomt op een stuiver per uur. Dat staat volgens vakbond FNV in schril contrast met het omzetrecord van ruim een miljard euro die zij het afgelopen jaar boekten.

Drukker dan ooit

Callcenters hebben het drukker dan ooit. Vanwege corona stegen de online aankopen fors en dankzij een miljardenorder van het ministerie van VWS voor het inplannen van prik- en testafspraken bij de GGD is afgelopen jaar voor het eerst de omzetgrens van 1 miljard euro geslecht. Werknemers zien daar echter niets van terug. De werkgevers bieden een schamele loonsverhoging van 0,5% wat neerkomt op ongeveer 5 cent extra per uur.

Beschamend weinig

FNV-sectorbestuurder Elly Heemskerk: ‘Op een salaris van 10,11 euro is dat beschamend weinig. De starre houding van de callcenters is tekenend voor deze sector. Niet voor niets staan ze bekend als de branche met de slechtste arbeidsvoorwaarden in Nederland. Ondertussen klotst het geld dankzij corona over de plinten. Maar de medewerkers die dat allemaal mogelijk maken, vaak thuis onder lastige omstandigheden hun werk moeten doen en vanwege de toegenomen opdrachten steeds meer werkdruk ervaren kunnen van hun salaris nauwelijks voldoende boodschappen betalen. Niet gek dat een callcentermedewerker het gemiddeld niet langer dan een paar maanden volhoudt bij deze werkgevers.’

Klap in het gezicht

De bonden willen dat werkgevers minimaal 3,5% meer loon gaan betalen. Ook moet er een goede pensioenregeling komen, want op dit moment bouwen callcentermedewerkers nog helemaal niets op. De werkgevers willen over pensioen nadenken, maar hoe een regeling eruit moet komen te zien laten ze in het midden. Ook de geboden thuiswerkvergoeding van 2 euro per dag is wat de bonden betreft een klap in het gezicht van de medewerkers. Heemskerk: ‘Van die twee euro moeten werknemers zelf een bureau en ergonomische stoel betalen. Ze draaien ook op voor zaken zoals  hoge stookkosten en koffie waardoor ze uiteindelijk zelf moeten bijbetalen voor het verplicht thuiswerken.’

Acties niet uitgesloten

De bonden leggen het eindbod voor aan hun leden die er de komende tijd over mogen stemmen. De onderhandelaars adviseren de achterban om niet akkoord te gaan. Als het eindbod wordt afgewezen, zijn acties niet uitgesloten.