Eindbod voor nieuwe cao callcenters

Bekijk de belangrijkste afspraken

Redactie
Door Redactie 6 augustus 2020

Bijna een jaar na de start van de onderhandelingen, ligt er nu toch een eindbod van de werkgevers voor de nieuwe cao callcenters. Door de uitbraak van corona liep het proces vertraging op en veranderde de bedrijfseconomische situatie van callcenters. Meer dan dit eindbod willen de werkgevers niet bieden. Omdat het beter is dan de huidige cao leggen we het aan jou als lid voor. Jij bepaalt of er akkoord wordt gegaan of niet.

Bekijk hier de afspraken

Looptijd

De Cao is geldig vanaf 1 oktober 2019 t/m 31 december 2021.

Loon per 1-1-2020

  • Junior medewerker van start tot 1 jaar: 101,5% van het Wettelijk minimumloon (WML), dus 1,5% boven het minimumloon.
  • Medior medewerker vanaf 1 jaar tot 2 jaar (plus een goede beoordeling): 103,5% WML, dus 3,5% boven het minimumloon.
  • Senior medewerker vanaf  2 jaar (plus een goede beoordeling): 105,5% WML, dus 5,5% meer dan het minimumloon.

Alle medewerkers verdienen straks dus meer dan het minimumloon volgens de cao. En als het minimumloon stijgt, dan stijgt je loon automatisch mee. Verdien je nu meer, dan blijf je dat natuurlijk houden.

Nieuw: thuiswerkvergoeding

In de vorige cao was geen thuiswerkvergoeding geregeld. Dit is nieuw en gaat per 1 januari in: 
Bedrag op fulltime basis volledig vanuit huis met je eigen apparatuur: €35,00 per maand.
Bedrag op fulltime basis volledig vanuit huis met laptop/PC van werkgever: €25,00 per maand.

Eenmalige bonus

Iedereen die bij een bedrijf werkt dat lid is van de WFC-leden per 1 oktober 2020, krijgt in januari 2021 een eenmalige bonus van €75,00. Voorwaarden die hierbij gelden zijn: a) Agent is op 1 januari 2021 minimaal 6 maanden in dienst, b) Bonusbedrag is op basis van een fulltime dienstverband (40 uur per week) en zal naar rato worden verrekend over het gemiddeld aantal gewerkte uren per week over de laatste 6 maanden en c) De bonus is bruto.

Lage Inkomensvoordeel (LIV)

De LIV gegenereerd in 2019 zal volgens de LIV-regeling (blijfbonus) van de voorgaande cao in 2020 worden uitgekeerd. Hierna vervalt de LIV-regeling en zal dan ook geen betaling meer plaatsvinden.

Pensioen

Afgesproken is dat we gaan overleggen over het invoeren van een pensioen in de volgende cao. Het kost veel tijd om pensioenafspraken te maken, dus weg gaan nu al beginnen met overleg hierover.

Cao voor iedereen

We hebben afgesproken dat we gaan onderzoeken of de cao voor alle werknemers gaat gelden. Zodat de volgende cao niet alleen voor agents/callcentermedewerkers geldt, maar voor al jullie collega’s.

Opstap naar volgende cao

Dit eindbod is vooral een opstap naar de volgende cao. Geen eindproduct, maar meer een halffabricaat. We hadden meer verwacht. Maar bij een “nee” zijn we weer helemaal terug bij af. Het is een stap in de goede richting. Jij als lid van de vakbond mag over deze nieuwe cao stemmen. Pas als de meerderheid voor stemt kunnen we akkoord gaan met de nieuwe cao.

Stel je vragen online op 8 of 10 september

Als je vragen hebt over dit eindbod of de cao? Er zijn 2 online meetings waar je je opmerkingen en vragen kwijt kunt:

  • Dinsdag 8 september, start 19.00 uur
  • Donderdag 10 september, start 19.00 uur

Wil je hier aan meedoen? Stuur een mail naar callcenters@fnv.nl. In de week van 7 september krijg een een e-mail met een link voor deelname. Geef in je mail aan voor welke datum je kiest.

Stem over dit eindbod tussen 7 en 11 september

Jij, als FNV-lid, kunt over dit eindbod stemmen. Dit kan vanaf 7 september t/m 11 september 2020. Op 7 september krijg je hiervoor een e-mail. Is je mailadres niet bij ons bekend? Controleer dit en vul eventueel aan via Mijn FNV.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.