De lonen in de callcenters moeten écht omhoog en het liefst met stevige percentages, vindt de FNV. Steun krijgt de bond nu van de SP, die een zwartboek opstelde.
De lonen omhoog en een goede pensioenvoorziening. Dat is wat de SP-afdeling Groningen bepleit in een zwartboek over callcenters. ‘We kregen klachten van callcentermedewerkers’, vertelt fractievoorzitter Jimmy Dijk. ‘Daarom zijn we met mensen gaan praten en hebben in een zwartboek opge¬schreven wat we hebben gehoord.
Nu gaan we ook nog een petitie opstellen waarmee we aan de poorten gaan staan van verschillende callcenters. We zullen de werknemers adviseren lid te worden van de vakbond.’
Meer loon en een goede pensioenvoorziening is ook wat FNV Callcenters wil. Of de bond hierbij op steun van de SP zit te wachten, interesseert Dijk niet echt. ‘Het gaat ons om de mensen. We willen dat zij zich verenigen om een vuist te kunnen maken. De organisatiegraad is nu nog veel te laag.’
Behalve bij de werkgevers wil Dijk ook aan de bel trekken bij hun opdrachtgevers. ‘Net als in bijvoorbeeld de schoonmaak spelen ook zij een rol bij het uitknijpen van de werknemers. Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en bedin¬gen daarom zo laag mogelijke prijzen. De rekening daarvoor wordt doorgeschoven naar de mensen die er werken.’