Inzet cao callcenters: 5% meer loon voor iedereen

22 januari gaan we weer onderhandelen

Door Redactie 20 januari 2020

We zijn al vanaf oktober vorig jaar aan het onderhandelen over een nieuwe cao Callcenters. De werkgevers zijn het nog steeds niet eens met onze inzet. 22 januari gaan we weer in gesprek. Lees hier waar de knelpunten liggen.

callcentermedewerker met koptelefoon

Meer loon voor iedereen

Wij vinden dat iedereen recht heeft op een loonsverhoging van 5%, omdat jullie al jaren geen cao-verhoging hebben gehad. Werkgevers willen alleen een individuele loonsverhoging als je je werk goed doet. Afhankelijk van je prestaties word je ingedeeld als junior, medio of senior. Het is niet duidelijk hoe je van junior naar medior naar senior gaat. Als junior krijg je 101% van het minimumloon, als medior 103% en als senior 105%.

Goed functioneren

Een loonsverhoging voor iedereen is wat anders dan een individuele loonsverhoging. Een individueel loonsverhoging krijg je als je je werk beter doet en goed presteert. Volgens de huidige cao krijg je voor goed functioneren minimaal 1,75% meer loon per jaar. Daarnaast is er een cao-verhoging, omdat de prijzen stijgen en de productiviteit stijgt. En daar heeft iedereen recht op.

Startsalaris

Daarnaast vinden wij een startsalaris van het minimumloon niet meer van deze tijd. Wij vinden dat het startsalaris minimaal 105% van het minimumloon moet zijn. Werkgevers vinden 101% van het minimumloon genoeg.

Doorbetaling loon

Volgens de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (Wab) heb je als oproepkracht recht op doorbetaling van je loon, als je werkgever binnen 4 dagen zegt dat je toch niet hoeft te komen werken. Terwijl je wel was ingeroosterd was. Dat is logisch, omdat jij al rekening hebt gehouden met 4 dagen werken en je op zo’n korte termijn niet snel ander werk kunt regelen. De werkgever wil deze termijn terugbrengen naar 24 uur.

Van tijdelijk naar vast

De Wab regelt dat je in 3 jaar 3 contracten mag krijgen, maar dat je hierover in de cao andere afspraken mag maken. De werkgevers willen jou in 3 jaar tijd 6 contracten kunnen geven. Dit betekent dat het langer duurt, voordat je een vast contract krijgt. Wij vragen ons af of dit wel nodig is. Zeker als je kijkt naar het grote verloop in callcenters en de vele vacatures. Met 3 jaar en 3 contracten kom je dan al een heel eind.

Teken niets!

Wij hoorden dat veel werkgevers nu al nieuwe contracten aanbieden.Teken niets zonder advies aan je vakbond te vragen. Ook horen wij dat contracten niet verlengd worden.

Neem contact met ons op!

Bel of mail ons, als je deze situaties tegenkomt. Iedereen mag meepraten over de cao: vaste medewerker, student, uitzendkracht, payrollkracht. Dus wil je invloed uitoefenen, laat je dan horen. Anders beslissen anderen voor jou.

Mail naar callcenters@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.