Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Callcentermedewerkers worden naar voedselbank gejaagd

GDCC geeft ze geen loon door onenigheid over urenregistratie

Redactie
Door Redactie 17 december 2019

Zo'n 25 callcentermedewerkers van het marktonderzoeksbureau GDCC in Rotterdam ontvangen in december nog geen loon. Ze hebben ruzie over hun urenregistratie. Hierdoor komen de callcentermedewerkers acuut in financiële problemen. Reserves hebben ze bijna niet, omdat ze vaak niet meer krijgen dan het minimumloon.

Alleen ingelogde uren

De callcentersmedewerkers zijn begin oktober overgenomen van IPSOS, met behoud van hun rechten. Bij IPSOS ontvingen de callcentermedewerkers altijd het loon over hun volledige werktijd. Hun nieuwe werkgever GDCC wil alleen de ‘ingelogde’ uren in het systeem uitbetalen. Hierdoor worden bijvoorbeeld de tijd voor een toiletpauze, ICT-storing of overleg met een collega of teamleider niet betaald. 

Protest

De oud-IPSOS-medewerkers zijn het hier niet mee eens. Zij kregen wekenlang na herhaaldelijke verzoeken geen antwoord van de directie. De callcentermedewerkers bleven uit protest op de 'oude' manier werken. Zo werden hun uren niet via het nieuwe systeem bijgehouden en krijgen ze dus ook niet betaald. 

Slechts mininumloon

Elly Heemskerk, bestuurder bij FNV Callcenters: ‘Het is vreselijk wat hier gebeurt. GDCC is niet alleen wettelijk verplicht om het loon waarvoor gewerkt is te betalen. Maar het is ook erg onfatsoenlijk. Deze werknemers werken al jaren voor het callcenter. Om ze op deze manier de kerstdagen in te sturen, is echt schandalig. Ze hebben vaak geen reserves, want zij worden niet veel meer betaald dan het wettelijk minimum loon.’

Geen kerstgedachte

Simon Groenveld, oud-callcentermedewerker van IPSOS en kaderlid bij FNV: ‘Dit is echt onmenselijk. Ik heb collega’s die fulltime werken en van een minimumloon hun gezin moeten onderhouden. Met het nieuwe systeem moeten wij het ineens met een paar tientjes minder doen per maand. Dat is een flinke boodschappenkar, kan ik je vertellen. Met zo’n actie drijf je de mensen deze maand zó de voedselbank in. Dat getuigt niet van een goede kerstgedachte.’

Directie blijft stil

Sinds de overname schort er volgens de voormalig IPSOS-medewerkers veel aan de manier waarop met de medewerkers wordt omgegaan. Groenveld: ‘De directie van GDCC wil niet met ons en met de FNV praten. Terwijl onze arbeidsvoorwaarden steeds verder worden aangetast. Wij hebben al meerdere keren vragen gesteld aan de directie, maar we krijgen geen antwoord.’ 

In actie

De FNV bereidt juridische stappen voor en medewerkers beraden zich met de vakbond FNV op acties.