IKEA stemt in met wereldwijde afspraken met vakbonden

Door Redactie 10 juli 2023

Op 27 september 2018 diende UNI Global Union, een koepel van internationale vakbonden, een klacht in tegen IKEA Group bij de Nederlandse overheid. De aanleiding voor die klacht waren de anti-vakbondscampagnes in Ierland, Portugal en de Verenigde Staten en het gebrek aan zorgvuldigheid bij het wereldwijde management van IKEA.

Ikea

Vrijheid om je aan te sluiten bij een vakbond

Iedereen heeft het recht tot vereniging. Dat houdt in dat je jezelf mag verenigen en bij een vakbond mag aansluiten. Regeringen zijn verplicht ervoor te zorgen dat internationale bedrijven die in hun land zijn gevestigd, de vrijheid van vereniging en andere arbeidsrechten respecteren. Een schending van de OESO-richtlijnen wordt zeer serieus genomen als een schending van algemeen aanvaarde normen voor sociale verantwoordelijkheid. IKEA is in Nederland gevestigd en om die reden moesten internationale vakbonden zich richten tot de Nederlandse overheid.

Wat bedoelen we met anti-vakbondscampagnes?

IKEA werd ervan beschuldigd de rechten van werknemers om lid te worden van vakbonden te negeren en zelfs te verhinderen dat werknemers zich aansloten bij een vakbond. Ook werden geen constructieve onderhandelingen met vakbondsvertegenwoordigers aangegaan. De klacht is gegrond verklaard en er is een jarenlang bemiddelingsproces in gang gezet. Dit heeft nu geleid tot afspraken met de internationale vakbondskoepel UNI.

Wat is er nu afgesproken?

IKEA heeft afspraken gemaakt met de internationale vakbondskoepel UNI over de toegang van de vakbondsvertegenwoordigers tot de werkplek en neutraliteit van IKEA ten opzichte van de vrijheid van vereniging van werknemers. De uitwerking van die afspraken op lokaal niveau is tot op heden alleen in Portugal gelukt. In de VS is het nog niet gelukt om overeenstemming te bereiken over de toegang tot de werkplek in de praktijk. En ook in Ierland is er nog geen overeenstemming bereikt over de afwikkeling van de verschillende dossiers. Er is dus nog werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat de afspraken nu overal geïmplementeerd worden.