Nipte meerderheid stemt voor nieuwe cao Groothandel Textielgoederen

Door Redactie 13 juli 2023

De stemming met betrekking over het onderhandelingsakkoord voor de cao Groothandel Textielgoederen is gesloten. Alle stemmen zijn gecheckt op geldigheid (dubbele stemmen) en lidmaatschap FNV van de stemmers. Met slechts 30 geldige uitgebrachte stemmen en 16 stemmen vóór het onderhandelingsakkoord, is met een nipte meerderheid van 53,33% van de stemmen besloten tot het ondertekenen van het akkoord.

Signalen ontvangen

Uiteraard hebben we ook gekeken naar de opmerkingen van alle stemmers. Deze zijn vooral gemaakt bij de tegenstemmers. Er wordt vooral gesproken over de inflatiecijfers en over 7,5% loonsverhoging. Waarom is aan andere cao-tafels wel 10% loonsverhoging gegeven? En waarom is de loonsverhoging in 2 delen?

Reactie op signalen

We snappen het sentiment maar al te goed en willen graag reageren op de vragen. De loonsverhoging is minimaal 7,5% voor een looptijd van een jaar oplopend tot 10,4%. De laagste lonen profiteren het meest van dit loonvoorstel.

Wij hebben gemeend dat dit een goed voorstel was aangezien de laagste lonen het zwaar te verduren hebben op dit moment. Dit was ook het maximale haalbaar aan de onderhandelingstafel zonder enige druk vanuit de werknemers. Aan de cao-tafels waar (nog) betere afspraken worden gemaakt, is dat met behulp van veel actieve leden en kaderleden, acties en stakingen.

In de sector Groothandel Textiel ontbreekt het aan werknemers die met ons aan de onderhandelingstafel zitten, werknemers die hun eigen collega’s actief betrekken bij de cao-onderhandelingen, werknemers die gedurende het jaar actief bezig zijn samen met de bestuurder en met het voortraject om de druk al op te voeren voordat de onderhandelingen beginnen en werknemers die dagenlang gestaakt hebben om betere resultaten af te dwingen. Wij hebben de afgelopen maanden meerdere pogingen gedaan mensen actiever te betrekken, maar helaas zonder resultaat.

Word kaderlid

Ons voorstel: voor een ieder die tegengestemd heeft óf voor een ieder die ook betere resultaten wilt in een volgend traject, geef je op als kaderlid door een mail te sturen naar cindy.onvlee@fnv.nl. Laten we samen toewerken naar (nog) betere afspraken in de toekomst! De werknemers zijn namelijk de vuist op de onderhandelingstafel.