De spanning loopt op bij supermarktwerkgevers

Acties nog vers in geheugen

Door Redactie 30 mei 2023

De acties en stakingen van het Albert Heijn personeel bij de distributiecentra (dc) staan vers in ons geheugen, en ook bij de werkgevers. De werkgevers vieren nu al feest in de media omdat zij ons een voorstel hebben gedaan voor een cao van 1 jaar met een loonsverhoging van 9% per 1 september 2023.

De spanning loopt op bij supermarktwerkgevers

Op deze manier denken de supermarktwerkgevers dat zij een staking bij de supermarkten kunnen voorkomen. Werkgevers gaan er aan voorbij dat er meer moet gebeuren.

De FNV accepteert dit loonbod van de werkgevers niet. We kunnen onze inhoudelijke punten niet een jaar lang in de ijskast zetten, omdat werkgevers snel tot een cao willen komen en alleen afspraken willen maken over het loon.

Loonbod is niet goed genoeg!

FNV wil grote stappen maken om de lonen van de supermarktmedewerkers te verhogen. Zij verdienen vanaf 21 jaar per 1 juli minimaal 11,31 euro per uur. Dat is zelfs nog minder dan het wettelijke minimumloon (WML) voor een 21-jarige. Het minimumloon is in Nederland jarenlang achtergebleven bij de groei van onze rijkdom. Hierdoor komen supermarktmedewerkers al tijden niet of nauwelijks rond van hun loon. Met de geboden loonsverhoging van 9% komt daar vanaf 1 september een euro bij. Nog steeds te weinig om van rond te komen!

Jongeren vanaf 18 jaar

Van alle supermarktmedewerkers is 70% jonger dan 24 jaar. Volgens de Arbowet zijn medewerkers vanaf 18 jaar volledig inzetbaar. Er gelden geen extra beperkingen voor deze leeftijdsgroep. Er wordt wel onderscheid gemaakt in salaris. De 18-jarige medewerker ontvangt ongeveer 48% van het salaris van een 21-jarige medewerker.

Tijd voor meer zekerheid

In de supermarkten, online en op de dc’s wordt gebruik gemaakt van flexkrachten. We zien veel uitzendkrachten in de dc’s en bij online. Medewerkers die langere tijd structureel werk doen, alleen op dit moment nog geen zekerheid van een baan bij de supermarkt krijgen. In de winkels zien we veel nuluren- en oproepcontracten. Contracten waar je maar beperkt zekerheid aan kunt ontlenen. Wij willen meer zekerheid voor alle medewerkers in de sector.

Oudere werknemers vragen om ontziemaatregelen

Werknemers die 40 jaar in de sector hebben gewerkt kunnen tot en met 1 juli a.s. 1 jaar voor hun AOW-datum gebruik maken van vervroegde uittreding (RVU-regeling). Wij willen dat de regeling ruimhartiger wordt toegepast en dat werknemers met 25 dienstjaren tot 3 jaar voor hun AOW-datum kunnen stoppen werken.

De volgende onderhandelingsronde is op maandag 5 juni.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.