Woensdag actie bij aandeelhoudersvergadering Ahold Delhaize

Tegen enorme inkomensongelijkheid en klimaatschade

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 6 april 2023

Maak een einde aan de enorme inkomensverschillen bij de bedrijven van Ahold Delhaize. Die oproep doet de FNV woensdag aan CEO Frans Muller en de aandeelhouders van het winkelconcern. De vakbond sluit daarnaast aan bij een demonstratie van Milieudefensie voor de deuren van de jaarlijkse vergadering van eigenaren van de multinational.

FNV voert actie bij Ahold Delhaize

Op het Hembrugterrein in Zaandam is er vanaf 12.45 uur buiten een demonstratie, waar werknemers van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall zullen spreken. De FNV deelt zijn alternatief jaarverslag voor Ahold uit aan de aandeelhouders. Om 14.00 uur begint de vergadering. Emma van Hommelen (Etos) en Frank Jansen (FNV) zullen hier vragen stellen en een oproep doen aan CEO Frans Muller.

Een leefbaar loon voor iedereen

Cindy Onvlee, bestuurder FNV Handel: ‘Terwijl Ahold gigantische winsten maakt, kunnen veel mensen die werken voor Albert Heijn, Etos en Gall & Gall door de hoge inflatie hun boodschappen niet meer betalen. Al jaren verdwijnt het verdiende geld in de zakken van de aandeelhouders. Van Frans Muller en zijn directeuren verwachten wij de moed om op te staan en te zorgen voor een leefbaar loon voor iedereen. Dat begint bij minstens € 14 per uur, lonen die meestijgen met de prijzen en zekere banen.’

Voor mensen op werkvloer blijft weinig over

Monique Kerkmans werkt bij Gall & Gall: ‘Waar de inflatie hartstikke hoog is en de prijzen in onze eigen winkels ook, blijft er voor ons bitter weinig over. Mijn rekeningen zijn ‘sky high’ en de werkdruk is enorm. We zijn al jaren onderbemenst, maar krijgen wel alsmaar meer taken, voor bitter weinig salaris. Ik zie steeds meer collega’s om me heen omvallen.’

18-jarige in winkel maar € 5,70 per uur

Ahold heeft afgelopen jaar € 2,5 miljard winst gemaakt (netto). Daarvan is € 1 miljard naar de aandeelhouders gegaan (aandeleninkoop) en € 979 miljoen in dividend. Voor topman Muller was er € 6,5 miljoen over. Onvlee: ‘Zet hier het uurloon tegenover van een 18-jarige in de winkel, die slechts € 5,70 verdient, en je ziet hoe oneerlijk het geld verdeeld wordt. Dat kan zo niet langer.’

Samen voor € 110 miljard klimaatschade

De enorme winsten gaan ook nog eens ten koste van het klimaat. In het alternatief jaarverslag van de FNV voor Ahold (zie bijlage) staat dat als de multinational op deze voet verdergaat, veroorzaken de ondernemingen samen voor € 110 miljard aan klimaatschade tegen het jaar 2050, onder andere door de uitstoot van CO2 bij de productie van vlees en zuivel.

Klimaatbeleid heeft impact op werknemers

Bas van Weegberg, dagelijks bestuur FNV: 'Naast het terugdringen van de enorme inkomensverschillen bij de bedrijven van Ahold Delhaize, heeft het concern ook de verantwoordelijkheid om de impact op het klimaat te verkleinen. Klimaatbeleid heeft ook impact op werknemers. Wij vragen multinationals om een klimaatplan dat aansluit op de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs en rekening houdt met de werknemers van nu en in de toekomst.'

Lees ons alternatief jaarverslag (pdf)