Arbeidsinspectie tikt Lidl op de vingers

Klacht FNV over hoge werkdruk is gegrond

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 2 maart 2023

Supermarkt Lidl heeft een fikse tik op de vingers gekregen van de Arbeidsinspectie. Die stelt de FNV in het gelijk naar aanleiding van een klacht over de hoge werkdruk.

FNV krijgt gelijk van Arbeidsinspectie

Fatma Bugdayci, bestuurder FNV Handel: ‘Dit is erg goed nieuws. Lidl moet nu echt wat gaan doen aan de ongezonde werkdruk waar heel veel medewerkers last van hebben. Het leidt tot stressklachten en ziekte en mensen gaan ergens anders werken. Zeker nu er al zo weinig personeel is, zou Lidl zuinig moeten zijn op zijn werknemers.'

Bedrijf moet actie ondernemen

De Arbeidsinspectie deed op verzoek van de vakbond onderzoek bij Lidl, waar zo'n 20.000 mensen werken, en constateerde een overtreding met betrekking tot de werkdruk. Daarop heeft het bedrijf te horen gekregen dat het actie moet ondernemen en dat de inspectiedienst mogelijk opnieuw komt kijken of dat is gebeurd.

Directie wuift alles weg

De FNV probeert al jarenlang in gesprek te gaan over de werkdruk, maar Lidl houdt dit steeds af. Bugdayci: ‘Sterker nog, ze reageren niet eens. Ontzettend kinderachtig. Wij hebben bij de directie talloze rapporten, onderzoeken en enquêtes op tafel gelegd, waaruit blijkt dat er sprake is van onacceptabel hoge werkdruk, mensen ervaren hierdoor grote werkstress. Maar Lidl wuift alles weg en noemt het ‘vermeende werkdruk’. Met de uitspraak van de Arbeidsinspectie moet Lidl zijn mensen nu wel serieus gaan nemen en optreden tegen de werkdruk.’

Ziek van de werkdruk

De problemen spelen al jaren. Uit het rapport Code Rood Werkdruk (2019) van de FNV blijkt dat maar liefst 72% van de mensen hoge werkdruk ervaart. Dat is 52% meer dan het landelijk gemiddelde. Bugdayci: ‘Mensen worden ziek van de werkdruk. Om hun doelstelling te halen, klokken ze uit en werken ze gratis door.' 

Aan de achterkant een discounter

Lidl verschuilt zich achter de manier waarop het winkelpersoneel wordt ingezet. Bugdayci: ‘Ze doen aan de voorkant alsof het een fullservice supermarkt is, waarbij van de mensen ook wordt verwacht dat ze op dat niveau service verlenen aan de klanten. Maar als je aan de achterkant nog steeds werkt als een discounter en steeds verder in de beschikbare uren van je personeel snijdt dan gaat het mis.’

Voldoet niet aan RI&E

De FNV zegt dat Lidl niet voldoet aan de wettelijke verplichting als het gaat om de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) naar werkdruk.

Zo'n 20.000 werknemers

Bij Lidl in Nederland werken zo'n 20.000 mensen verdeeld over 440 winkels en 7 distributiecentra. 

Lees ons rapport over werkdruk (pdf)

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.