Enorme overwinning voor medewerkers van Picnic en flitsbezorgers

Reactie FNV op uitspraak rechter

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 28 februari 2024

Wie voor Picnic boodschappen verzamelt, inpakt en rondrijdt, heeft ook recht op toeslagen voor het werken in de avonduren en op zondagen. Net als andere werknemers die vallen onder de cao voor supermarkten. Dat heeft de rechtbank in Utrecht vandaag geoordeeld in de zaak die Picnic samen met Hofweb en flitsbezorgers Getir en Gorillas had aangespannen tegen vakbonden FNV en CNV en werkgeversorganisatie Vakcentrum.

FNV blij met uitspraak rechtszaak Picnic

De rechtbank zegt dat zowel Picnic als de flitsbezorgers gewoon winkels zijn en vallen onder de werkingssfeer van de supermarkten-cao. Picnic en de andere bedrijven trekken hiermee flink aan het kortste eind. Zij hebben de vakbonden en de werkgeversvereniging juist gedagvaard om onder de bepalingen in de supermarkt-cao uit te komen.

Een enorme overwinning

De uitspraak van de rechter is een enorme overwinning voor de Picnic-medewerkers en de Riders van de flitsbezorgers en kan grote gevolgen hebben voor hun inkomens.

Een supermarkt, maar dan op wielen

Michiel Boer van FNV Handel: ‘De uitspraak bevestigt wat wij steeds hebben gezegd: Picnic is, zoals het zichzelf ook steeds in de markt heeft gezet, een supermarkt, alleen dan op wielen. Zij vallen onder de werkingssfeer van de cao voor supermarkten en dus moeten zij deze toepassen en hun mensen netjes betalen voor het werken in de avonden en op zondagen. Dit geldt net zo goed voor de flitsbezorgers.’

Het gaat om activiteit, niet om bedrijfsmodel

De rechter wijst het argument van Picnic en de flitsbezorgers af dat hun bedrijfsmodel zo anders is dan dat van gewone supermarkten dat het een andere cao zou rechtvaardigen. Boer: ‘Het gaat namelijk niet om het bedrijfsmodel, het gaat om de activiteit die het bedrijf uitvoert. En dat is, heel simpel, het verkopen van supermarktproducten aan consumenten.'

Concurrentie op arbeidsvoorwaarden

Voor de FNV is de uitspraak belangrijk, omdat het concurrentie op arbeidsvoorwaarden in één en dezelfde sector tegengaat. Vergelijkbare werkzaamheden moeten op dezelfde manier betaald worden. De uitspraak van de rechtbank bevestigt dit andermaal.

Snel werk maken van uitbetalen

Boer: ‘Wij verwachten dat Picnic en de flitsbezorgers snel werk gaan maken van het uitbetalen van het geld dat ze hun medewerkers verschuldigd zijn. En anders staan wij altijd klaar om de werknemers te helpen om te krijgen waar ze recht op hebben.'