Onderzoek naar ongewenst gedrag in de Doe-het-zelf branche

Door Redactie 12 december 2022

De FNV start (samen met het CNV) een onderzoek naar ongewenst gedrag in de Doe-het-zelf branche. Binnen de DHZ branche werken ongeveer 18.000 medewerkers in de bouwmarkten en bouwwinkels verspreid over het land.

Onderzoek naar ongewenst gedrag in de Doe-het-zelf branche

Veilige werkomgeving voor iedereen

Alle medewerkers verdienen het om in een veilige werkomgeving te werken. Veiligheid in de zin van beschermende kleding en andere maatregelen zijn vaak wel bekend. Grensoverschrijdend gedrag krijgt de laatste tijd meer aandacht door meerdere incidenten achter de schermen bij tv-programma’s (The Voice / DWDD).

Ongewenst gedrag komt in alle sectoren voor in verschillende vormen. De vraag is hoe daarmee wordt omgegaan. De FNV zet zich iedere dag in voor een veilige werkplek voor iedereen. Door onze politieke lobby voor goede wetgeving voor werkenden. Door collectief overleg met werkgevers en branches. Door ondersteuning van ondernemingsraden en natuurlijk dagelijks voor onze leden met individuele kwesties.

Reëel beeld van grensoverschrijdend gedrag

De FNV wil weten om hoeveel mensen het gaat die de afgelopen 12 maanden te maken hebben gehad met pestgedrag, intimidatie, etc. Hoe is de zorg voor slachtoffers georganiseerd? Waar kan een medewerker met een klacht naartoe? Hoe ziet de begeleiding eruit?

Doe mee aan het onderzoek

Iedereen die werkzaam in binnen de DHZ branche kan meedoen aan dit onderzoek. De FNV vindt het belangrijk dat medewerkers die een onaangename ervaring hebben opgedaan tijdens of onderweg naar het werk de mogelijkheid krijgt om aan te geven hoe daarmee is omgegaan. Met de gegevens wordt uiteraard zeer discreet omgegaan.

Vervolg onderzoek

Wij bundelen alle ervaringen eind januari 2023 en bespreken de eerste bevindingen met de kaderleden die actief zijn in de DHZ branche. Als de uitkomst is dat er verbeteringen nodig zijn in het beleid of de uitvoering daarvan, dan gaan we uit van een constructief overleg met de betreffende werkgever. Iedereen is gebaat bij een veilige werkomgeving.