Nieuwe cao Doe-Het-Zelf nog niet in zicht

Door Redactie 18 november 2020

Een nieuwe cao Doe-het Zelf-branche is na drie onderhandelingsrondes nog niet in zicht. De belangrijkste onderwerpen waarover de FNV, CNV en de werkgevers onderhandelen zijn het invoeren van een nieuw loongebouw, de looptijd van de cao, de zondag-toeslag en roosteren.

Nieuwe cao Doe-Het-Zelf nog niet in zicht

Wij zijn benieuwd naar jouw mening. Laat je stem horen en vul de enquête in.

Loon

Bij een nieuwe cao spreken we normaal gesproken een loonsverhoging af die geldt voor alle medewerkers. De werkgevers hebben nu een nieuw loongebouw voorgesteld; loonsverhoging is afhankelijk van de loongroep en de trede waar je onder valt. Zij stellen voor het nieuwe loongebouw in te voeren per 1 februari 2021 met een gemiddelde loonsverhoging van 3,4%.

Hoe zien de loongroepen met loonsverhogingen in het voorstel eruit?

• Loongroep 1: Wettelijk minimumloon (stijging 0,3%)
  • Loongroep 2: tussen 2,3% en 3,8%
  • Loongroep 3: tussen 3,3% en 6,5%
  • Loongroep 4: tussen 2,2% en 6,6%
  • Loongroep 5: tussen 0,6% en 8,3%
  • Loongroep 6: tussen 0,9% en 15,3%

Val je buiten een schaal, dan krijg je volgens het werkgeversvoorstel per 1 februari 2021 1,5% en per 1 februari 2022 0,25% erbij.

Eenmalige uitkering

Verder stelt de werkgever voor om alle medewerkers een eenmalige uitkering over 2020 te geven: 25% van het gemiddelde uitgekeerde salaris (inclusief overuren en toeslagen) over de maanden september/ oktober/ november. Dit is een eenmalige uitkering van 2,1 tot 2,5%. Als de omzet in 2022 gelijk is aan die van 2020, krijg je ook dan deze eenmalige uitkering.

Mager

Wij vinden deze loonsverhoging te mager, zeker gezien de mooie omzetten die gerealiseerd zijn en dat de cao voor 2 jaar gaat gelden. Samen met CNV hebben we een loonsverhoging van 3,4% per 30 april 2020 en 3% per 1 april 2021 voor alle medewerkers voorgesteld.

Zondag-toeslag nieuwe medewerkers

Werkgevers willen de zondag-toeslag voor nieuwe medewerkers halveren. Wij zijn het daar niet mee eens. Gelijk werk moet gelijk beloond worden. Werkgevers hebben aangegeven akkoord te gaan met behoud van de volledige zondag-toeslag als we bereid zijn deze toeslag voor nieuwe medewerkers in de volgende cao (2022) te halveren.

Roosteren

Een werknemer kan nooit verplicht kan worden om meer dan zes zondagen per jaar te werken. Of meer dan twee koopavonden per week of op zaterdagmiddag gecombineerd met meer dan een avond per week. Werkgevers willen hier vanaf en de Arbeidstijdenwet volgen: dertien vrije zondagen per jaar en geen koppeling meer tussen avondwerk- en weekendwerk.
Dit heeft grote gevolgen voor jou en je collega’s. Er is dan geen enkele bescherming meer.

Geef je mening

Wat vind jij hier nu van? Laat als medewerker in de Doe-Het-Zelf-branche je stem horen!
Vul de enquête uiterlijk 23 november voor 17.00 uur in. Dan nemen we jouw stem ook mee naar de onderhandelingen op woensdag 25 november.

Laat je stem horen!