De Arbeidsinspectie gaat, na een melding van de FNV, een onderzoek doen naar het werkdrukbeleid bij supermarkt Lidl. De FNV geeft al jarenlang bij de discounter aan in gesprek te willen gaan over maatregelen om de hoge werkdruk aan te pakken, maar vindt geen gehoor.
Fatma Bugdayci, bestuurder FNV Handel: ‘Ondanks talloze rapporten, onderzoeken en enquêtes onder het personeel waaruit blijkt dat er sprake is van hoge werkdruk wuift de supermarkt alles weg als vermeende werkdruk. Werknemers worden niet serieus genomen.’
De problemen spelen al jaren, zo kwam uit het rapport Werkdruk (2018) naar voren dat maar liefst 72% van het personeel een hoge werkdruk ervaart. Dat is 52% hoger dan het landelijk gemiddelde. Bugdayci: ‘De directie beloofde beterschap, maar we zien geen enkele verbetering. Mensen worden ziek van de werkdruk en om de gevraagde doelstellingen toch te kunnen halen, klokken ze uit en werken ze toch door.'
De FNV heeft de directie meerdere keren aangeboden om samen te kijken naar oplossingen in een gezamenlijke werkgroep. Bugdayci: ‘In plaats van de problemen structureel op te lossen wil Lidl liever individueel met werknemers praten.’
Volgens de FNV zit het probleem in de manier waarop het winkelpersoneel wordt ingezet. Bugdayci: ‘Lidl profileert zich aan de voorkant als een fullservice supermarkt, waarbij van het personeel ook verwacht wordt dat ze op dat niveau service verlenen aan de klanten. Maar als je aan de achterkant nog steeds werkt als een discounter, bijvoorbeeld met een minimale personeelsbezetting, dan gaat het mis.’
Volgens de vakbond voldoet Lidl ook niet aan haar wettelijke verplichting als het gaat om de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Bugdayci: ‘Een bedrijf als Lidl is verplicht om een concreet beleid te hebben als het gaat om het structureel aanpakken van werkdruk. Ze komen niet verder dan dat de werkdruk bespreekbaar moet zijn.’