Werknemers IKEA krijgen er minstens 13% bij

'Trots dat we een leefbaar loon voor de mensen hebben afgesproken'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 3 november 2022

Zeker 13% meer salaris in een jaar. Die afspraak hebben IKEA, werknemersvereniging W.I.M. en de FNV gemaakt voor de mensen bij het meubelbedrijf*.

FNV sluit akkoord met IKEA

Zij zijn het vandaag eens geworden over een cao die loopt van 1 oktober 2022 tot en met 30 september 2023. Leden van de vakbonden kunnen de komende tijd hun stem uitbrengen.

Structurele verhoging in stappen

Belangrijkste wapenfeit is de structurele loonsverhoging in twee stappen: eerst met minstens 9% en zelfs 11,7% voor de onderste schalen (per 1 november 2022). Wie een uitstekende beoordeling krijgt, ontvangt nog eens 0,5%. Een tweede loonsverhoging volgt vanaf 1 juli 2023: 4% voor alle medewerkers in de cao, oplopend tot 5% in de onderste schalen.

Eerlijker beloningsbeleid, jeugdlonen vanaf 18 jaar weg

Daarnaast komt er een eerlijker beloningsbeleid (per 1 juni 2023). Medewerkers kunnen sneller van het minimum naar het maximum van hun schaal groeien. Ook wordt gekeken naar ervaring: waar iemand niet juist in de schaal zit, wordt het salaris naar boven aangepast. De jeugdlonen vanaf 18 jaar verdwijnen.

Toeslagen verminderd maar gecompenseerd

De toeslagen op koopavonden en de zaterdag verdwijnen, de toeslag voor het werken op zondag wordt gehalveerd. Dit geld investeert IKEA in het verhogen van de lonen. Er is een compensatieregeling voor maximaal vier jaar afgesproken voor alle huidige werknemers; de eerste 3,5 jaar 100%, het laatste halfjaar met 50%.

Mensen terecht beloond

Daniëlle Wiek, bestuurder FNV Handel: ‘Wij zijn enorm trots dat we een leefbaar loon voor de medewerkers hebben weten af te spreken. En met het nieuwe beloningsbeleid worden mensen terecht beloond voor de ervaring die zij hebben in hun functie. Dat de toeslagen verdwijnen, is minder leuk, maar met het geld dat dit oplevert, kunnen de salarissen omhoog.’

Een bijzonder proces

Dick Wolbers, voorzitter W.I.M. (Werknemersvereniging IKEA Medewerkers): ‘In een bijzonder proces hebben we een historisch onderhandelingsresultaat bereikt. In plaats van wederzijdse voorstellenbrieven hebben we onderhandeld over belangrijke thema’s en knelpunten. Met de nieuwe cao gaan de medewerkers er fors op vooruit in deze bijzondere tijden. Ik ben er trots op dat we met FNV en IKEA op deze wijze hebben kunnen werken aan een gezonde toekomst.’

Werknemers verdienen waardering

Paul de Jong, CEO van IKEA Nederland: ‘We zijn heel trots dat wij – in deze onzekere tijden – samen met onze sociale partners tot zo’n mooi onderhandelingsresultaat zijn gekomen. Onze medewerkers zijn de spil van onze organisatie en op deze manier kunnen we hen meer inkomenszekerheid bieden. Dit is in de eerste plaats goed voor onze mensen – zij verdienen deze waardering – en het helpt ons als bedrijf om onze ambities verder te kunnen waarmaken. Het onderhandelingsproces met de vakbonden was heel constructief: een nieuwe manier van samenwerken leidde tot goede gesprekken aan tafel en een prachtig resultaat.’

Ook andere afspraken

Naast de forse investering in loon zijn ook andere afspraken gemaakt die de cao en arbeidsvoorwaarden toekomstbestendiger maken. IKEA wil daarmee investeren in zowel de groei, ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid van haar medewerkers als in de omnichannel groeiambities van het bedrijf.

*dit geldt voor de medewerkers van IKEA B.V. Nederland en IKEA Delft, een onderdeel van Inter IKEA Systems B.V.