FNV: de Bijenkorf jaagt ook trouwe werknemers de deur uit

Vrijdag 9 september actie in Amsterdam

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 7 september 2022

Alles wordt duurder. Wie dit als geen ander weten: de mensen die werken bij de Bijenkorf. Zij hangen dagelijks de prijskaartjes met steeds hogere prijzen op de tassen, jassen, keukenmachines en andere artikelen in hun winkel. Hun eigen lonen blijven echter schrikbarend laag. Tientallen medewerkers, verenigd in FNV BeeUnited, trekken vrijdag aan de bel tijdens een zogeheten speak up.

FNV-actie bij Bijenkorf

De medewerkers spreken zich uit voor de deur van het warenhuis in Amsterdam voor lonen die voortaan meestijgen als de prijzen in de winkels omhooggaan. Zij willen om te beginnen 10% salaris erbij. Dat is belangrijk voor hen om rond te komen en nodig om personeel voor de winkel te behouden.

Nieuwe mensen haken snel weer af

Linda Vermeulen, bestuurder FNV Handel: ‘Als de Bijenkorf in deze tijden van personeelskrapte niet beter gaat belonen, jaagt het trouwe werknemers de winkel uit en haken nieuwe mensen snel weer af. Dat is nu al aan de hand en dat wordt met lonen die minder waard zijn alleen maar versterkt. Bovendien gaat het goed met de Bijenkorf. Het mag niet zo zijn dat alleen de aandeelhouders in Oostenrijk en Thailand daarvan profiteren.’

Uurlonen rond de €11 á €12

De medewerkers van de Bijenkorf verdienen over het algemeen maar een beetje meer dan het minimumloon; de uurlonen liggen rond de €11 á €12 bruto. Ook van de mensen die al meer dan tien jaar in dienst zijn. Automatische prijscompensatie betekent in ieder geval 10% meer loon voor iedereen. Wie nu op het minimum zit, krijgt dit al door de wettelijke verhoging van het minimumloon.

Afspraken over eerder pensioen

In augustus zijn de cao-onderhandelingen voor de Bijenkorf begonnen. FNV BeeUnited is voor verbetering van de lonen en de roosters, geen verplichting van vrijwilligerswerk en wil afspraken over eerder met pensioen gaan. De directie heeft laten weten de lonen slechts over langere tijd met een veel te laag percentage te willen verhogen – namelijk 6%, wat voor een deel pas over een zeer lange tijd (in april 2023) wordt verrekend.

Funest voor toekomst warenhuis

De directie heeft de deur dichtgegooid. De FNV wil onderhandelen en in gesprek blijven, omdat lage lonen funest zijn voor de medewerkers en de toekomst van het warenhuis.