Winkeliers Gall & Gall geven een rondje

Op vijfde landelijke stakingsdag gaan ze met journalisten langs winkels

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 13 april 2022

Medewerkers van Gall & Gall trakteren journalisten donderdag op een rondje langs hun drankwinkels in Amsterdam. Daar vertellen zij waarom zij al ruim een maand actievoeren en op Witte Donderdag en Goede Vrijdag samen met honderden collega's opnieuw hun zaak dichtgooien.

Steun op post-its van klanten Gall & Gall

‘De angst dat je niet genoeg meer verdient om je boodschappen nog te kunnen betalen. Of je huur, je gas, je stroom, de benzine in je auto. Heb je enig idee hoe dat voelt? Ga met ons mee en luister naar onze verhalen. Dan begrijp je misschien waarom we de deuren van onze zaken blijven sluiten.’

Vijfde en zesde stakingsdag

Aldus Alexander van Stokkum. Hij is één van de meer dan honderd medewerkers van Gall & Gall die donderdag en vrijdag opnieuw de hele dag hun winkel dicht houden. Dat zijn alweer de vijfde en zesde stakingsdag in het conflict met het slijtersconcern over een goede cao en een fatsoenlijke loonsverhoging.

Een tour langs drankwinkels

Van Stokkum neemt donderdag pers mee op een tour langs een vijftal drankwinkels in Amsterdam. Daar schenken collega’s een drankje en vertellen waarom zij al ruim een maand geen andere uitweg meer zien dan actievoeren.

Ze krijgen bitter weinig terug

Jethro Warbroek, bestuurder FNV Handel: ‘Wat deze mensen te zeggen hebben is belangrijk. En het is niet alleen hún verhaal, maar het verhaal van zovele winkelmedewerkers in ons land. Mensen die vaak al jaren hard werken voor hun bedrijf en daar bitter weinig voor terug krijgen. Dat doet pijn.’

Schamele 3,6% extra

Volgens Warbroek doet Gall & Gall nog steeds geen enkele moeite om goede afspraken te maken voor zijn mensen. De slijterijketen blijft bij een schamele 3,6% loon extra. Ook wil het de toeslagen afschaffen voor het werken op zaterdag. Daar gaan mensen het de komende jaren niet mee redden. De inkomens van de werknemers moeten in ieder geval meegroeien met de stijgende kosten van het levensonderhoud.

Steun van klanten groeit

Inmiddels laten ook steeds meer klanten van zich horen. Op post-its in de winkels betuigen zij hun steun aan de medewerkers. Zo zegt één van hen, met een knipoog, dat Gall & Gall best eens wat ‘water bij de wijn’ mag doen.