IKEA NL gaat facility services uitbesteden

35 co-workers boventallig

Door Redactie 19 mei 2022

IKEA NL heeft vandaag bekendgemaakt dat er een reorganisatie wordt doorgevoerd onder de werknaam FST. Dit staat voor: Facility Services Transformation. Vandaag hebben 35 medewerkers te horen gekregen dat hun baan verdwijnt, omdat hun werk wordt uitbesteed. Wat is er aan de hand bij Facility Services en wat kunnen we samen doen?

IKEA NL gaat facility services uitbesteden

IKEA gaat operational services uitbesteden

Volgens de informatie die bij de vakbond bekend is, wil IKEA NL (een deel van) de operational services uitbesteden. De reden? IKEA global wil een kostenreductie van 15% op facilitaire diensten doorvoeren. Vandaag maakt IKEA NL bekend in onderhandeling te zijn met externe partijen over de overname van Facility Management (FM). Het werk wordt overgebracht naar de externe partij en de co-workers blijven achter bij IKEA.

Daarnaast worden de keukenschoonmaak, de werkzaamheden in de spoelkeuken en het aanvullen van de shopping tools uitbesteed.

Aangezien het hier om deeltaken gaat verwacht IKEA geen boventalligheid bij Food en CR.

Wat betekent dit?

Dit betekent dat het werk van FM wordt overgebracht naar een externe partij en de IKEA co-workers onder toepassing van het sociaal plan op zoek moeten gaan naar ander werk binnen of buiten IKEA. IKEA NL stelt dat hier geen sprake is van overgang van onderneming. Bij overgang van onderneming worden werknemers wettelijk beschermd, waardoor zij automatisch met behoud van alle rechten en plichten het werk volgen naar de externe partij. Wij hebben IKEA om een nadere onderbouwing van dit standpunt gevraagd.

FNV is kritisch op uitbesteden

Het uitbesteden van werkzaamheden is vaak korte termijn politiek.

Vaak genoeg zien we dat partijen na verloop van tijd besluiten om het werk weer in te besteden omdat zij de werkzaamheden zelf veel goedkoper kunnen doen en bovendien intern veel kortere lijntjes hebben. IKEA medewerkers kennen de installaties bij IKEA. Een nieuwe partij zal de werkzaamheden moeten doen zonder de kennis van de IKEA installaties. Zij zijn langer bezig en bovendien moeten zij voor iedere klus naar IKEA toe.

Wat kun jij doen?

We willen graag met de FM co-workers in contact komen. Neem hiervoor contact op met FNV-bestuurder Danielle Wiek

Ben je lid, dan kun je bij de vakbond ook terecht voor individueel advies en/of juridische bijstand. Neem contact op met het FNV-kaderlid in jouw vestiging of bel met 088 - 368 0 368 en houd je lidmaatschapsnummer bij de hand.