PrimarkFamily slaat alarm in petitie

'Reorganisatie brengt winkels en medewerkers schade toe'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 april 2022

Alarmfase 1 bij Primark. Het winkelbedrijf wil 250 mensen ontslaan bij een reorganisatie. Dit mag niet gebeuren, zeggen FNV-leden die zich hebben verenigd in de PrimarkFamily. Zij sturen daarom vandaag een petitie aan hun directie, ondertekend door zeker 160 bezorgde collega’s.

FNV-leden sturen petitie over Primark

Eén van de winkelmedewerkers*: ‘Het is vaak zo druk in de winkel. Het is al moeilijk om nieuwe collega’s te vinden, en nu ook nog dit. Primark wil deze reorganisatie doorvoeren om mensen straks opnieuw aan te kunnen nemen, maar dan voor een lager loon. Bizar dat dat gewoon mag in Nederland.’

Eerst ontslagen, dan weer solliciteren

Waar Primark aan de ene kant 250 mensen wegstuurt, stelt de winkel zo’n 200 vacatures open, waarop ontslagen medewerkers weer kunnen solliciteren. Linda Vermeulen, bestuurder FNV Handel: ‘Primark doet alsof er allemaal totaal nieuwe functies worden gecreëerd, maar dat is een slimmigheid om een ontslagvergunning bij het UWV los te peuteren.’

Geen economische noodzaak

Voor de reorganisatie is helemaal geen economische noodzaak. Vermeulen: ‘Het gaat geweldig met Primark. De winkelketen stort nu zoveel onzekerheid uit over de medewerkers, terwijl deze mensen juist goud zijn voor het bedrijf: zíj houden de winkel draaiend.’

Angst bij kritische medewerkers

Medewerkers die ziek zijn, zwanger of die zich de afgelopen jaren kritisch hebben geuit, vrezen dat zij aan het kortste eind zullen trekken. Primark onderdrukt mensen die zich willen aansluiten bij een onafhankelijke vakbond.

Mensen met leidinggevende taak

De reorganisatie treft medewerkers die ook een leidinggevende taak hebben bij de winkels. Zij doen zowel het normale winkelwerk als het aansturen van collega’s. Zo zorgen zij ervoor dat er altijd mensen bij de kassa’s zitten en de voorraden steeds worden aangevuld.

Afspraken om te blijven werken

Mocht de directie de reorganisatie er toch doordrukken dan wil de FNV dat er afspraken komen waardoor zoveel mogelijk mensen bij het winkelbedrijf kunnen blijven werken. Vermeulen: ‘En dan zonder dat hun lonen omlaaggaan en zonder dat hun roosters opeens onwerkbaar worden en ze deze niet meer kunnen combineren met een gezinsleven.’