Vrijdag weer staking Gall & Gall

Nu zeker honderd winkels dicht

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 24 maart 2022

Nog meer winkels, nog langer dicht. De acties bij Gall & Gall breiden zich uit. Medewerkers staken vandaag opnieuw. Ditmaal sluiten zij vier uur lang de deuren van minstens honderd panden in het hele land.

FNV: vrijdag weer staking Gall & Gall

‘Steeds meer mensen uit steeds meer winkels doen mee', vertelt Jethro Warbroek, bestuurder van FNV Handel. 'We hebben er ook de eerste stakers bij vanuit de distributiecentra. Die zijn solidair met hun collega’s in de winkels.'

Dit gaat pijn doen

Volgens Warbroek gaat het dit keer echt pijn doen bij Gall & Gall. 'Onze actie van vorige week was nog een waarschuwing, nu zullen we het bedrijf financieel harder raken. En dat mag ook. Dat krijg je ervan als je je werknemers zo weinig waardering geeft.’

Voor het eerst deze eeuw

De staking volgt op die van een week geleden, toen meer dan tachtig winkels twee uur later open gingen. Dichte winkeldeuren zijn bijzonder, deze eeuw is nog niet eerder op zo’n grote schaal gestaakt in de winkelstraat.

Slijtersbedrijf was gewaarschuwd

Dat de acties doorgaan, mag geen verrassing zijn voor het slijtersbedrijf. Winkelmanager en lid van de ondernemingsraad Alexander van Stokkum waarschuwde al dat de eerste staking nog maar het begin was.

Kneiterhard doorgewerkt

Van Stokkum: ‘Zolang Gall & Gall ons niet knap wil betalen, blijven wij actievoeren. We hebben de afgelopen jaren kneiterhard doorgewerkt, toen veel winkels dicht moesten vanwege corona. Dat heeft Gall & Gall geen windeieren gelegd. Nu willen we daar iets van terugzien. Dat verdienen we.’

5% en behoud koopkracht

Met ‘iets’ bedoelt Van Stokkum 5% meer salaris. Verder moeten de lonen eindelijk gaan meegroeien met de stijgende kosten voor huis, boodschappen en energie. Ook eisen de werknemers een coronabonus van € 500 netto en dat de toeslag voor het werken op zaterdag blijft bestaan.

Bedrijf wil toeslagen afschaffen

In het loonbod van Gall & Gall gaan de inkomens dit jaar slechts met 3,25% omhoog. Daarnaast wil het bedrijf alle toeslagen afschaffen, behalve die voor de zondagen.

Onrust in de hele winkelstraat

Het wordt steeds onrustiger in de winkelstraat. Op meer plekken komen mensen in winkels en distributiecentra in actie. Zij willen meer loon, zodat zij in ieder geval kunnen rondkomen. In een enquĂȘte van de FNV onder bijna duizend medewerkers zeggen drie op de tien medewerkers dat ze daarvoor nu te weinig verdienen.

Zo’n 1,800 werknemers

Gall & Gall is een dochteronderneming van Ahold Delhaize. Er werken zo’n 1.800 mensen in circa 500 winkels, waarvan 300 eigen winkels en de rest franchise.

Later open of eerder dicht

Om de inzet van stakingsbrekers te voorkomen, gaan sommige winkels later open en sluiten andere juist eerder.