Gall & Gall krijgt nog één kans om acties te voorkomen

Ultimatum loopt donderdag 17 maart om 18.00 uur af

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 14 maart 2022

Het is vijf voor twaalf voor Gall & Gall. De slijterijketen moet voor donderdag 17 maart 18.00 uur voldoen aan de eisen van zijn werknemers voor een nieuwe cao, anders gaan zij actievoeren. Dat staat in een ultimatum dat de FNV heeft gestuurd.

FNV dreigt met acties bij Gall & Gall

Jethro Warbroek, bestuurder van FNV Handel: ‘De klok tikt voor Gall & Gall. Onze leden hebben het beroerde eindbod van het bedrijf allemaal afgewezen. Duidelijker kan niet. Wij geven de directie nog één kans om met iets beters te komen.’

Salarissen moeten meegroeien

De FNV eist een cao van een jaar (vanaf 1 januari 2022) en een loonsverhoging van 5%. Daarnaast moeten de salarissen vanaf 1 oktober mee gaan groeien met de inflatie (automatische prijscompensatie). Ook wil de vakbond dat de medewerkers een coronabonus krijgen van € 500 netto en dat zij hun toeslag voor werken op zaterdag houden.

Niet meer dan 3,25%

Gall & Gall biedt niet meer dan 3,25% erbij voor dit jaar. Verder wil het concern alle toeslagen afschaffen, op die voor de zondagen na.

Giga-winsten dankzij werknemers

Alexander van Stokkum, winkelmanager Gall & Gall en lid ondernemingsraad (or): ‘Alles wordt duurder en wij willen onze huizen, stroom en boodschappen kunnen blijven betalen. Het klopt niet dat we als werknemers de rekening betalen voor de stijgende prijzen, terwijl Gall & Gall en moederbedrijf Ahold Delhaize gigantisch veel winst maken. Ze moeten niet vergeten dat ze dat doen, omdat wij in coronatijd keihard zijn blijven doorwerken.’

Sinds kort weer een cao

De 2.000 medewerkers hebben sinds vorig jaar eindelijk weer een cao. Daarvoor vielen zij enkele jaren onder een arbeidsvoorwaardenregeling (avr) die de keten had afgesproken met de or. In de kortlopende cao – een half jaar - was de belangrijkste afspraak 2,75% meer loon, maar net aan genoeg om de snel groeiende inflatie bij te houden.

Cao was nog maar begin

Warbroek: ‘Ik heb meteen gezegd dat die cao voor ons een begin was maar zeker niet het eindpunt en dat ik snel nieuwe afspraken wilde maken over meer loon en vaste banen.’

584 winkels

Gall & Gall is een dochteronderneming van Ahold Delhaize en heeft 584 winkels in Nederland, waarvan 128 franchise.