Weer cao bij Gall & Gall, avr van tafel

'Onderhandelen over loon is werk vakbond, niet van de or''

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 2 november 2021

De 2.000 werknemers van Gall & Gall krijgen eindelijk weer een cao. Daarmee vallen zij niet langer onder de zogeheten arbeidsvoorwaardenregeling (avr) die het bedrijf enkele jaren geleden heeft afgesproken met zijn toenmalige ondernemingsraad.

FNV spreekt cao af bij Gall & Gall

Jethro Warbroek, bestuurder FNV Handel: ‘Zo hoort het: afspraken over zaken als je loon moet een werkgever maken met een onafhankelijke partij: de vakbond. Fijn dat Gall & Gall dat nu ook inziet en die avr loslaat om toch weer een cao met ons af te spreken.’

2,75% loon erbij

De cao krijgt een korte looptijd, van 1 juli tot en met 31 december 2021. Belangrijkste afspraak is een loonsverhoging van 2,75%. De leden van de FNV konden stemmen op het akkoord tot afgelopen vrijdag. Een grote meerderheid was voor.

Al in gesprek over volgende cao

Warbroek: ‘Voor ons is dit een begin en zeker niet het eindpunt. We zijn alweer in gesprek met Gall & Gall over de volgende cao. Daarin willen we er natuurlijk wel meer loon bij voor de medewerkers en dan vooral voor de verkopers. Verder ook afspraken over flex. Maar het belangrijkste nu is dat die avr van tafel is. Daar hebben we samen hard voor geknokt.’

Avr heeft grote nadelen

De mensen bij Gall & Gall hebben al negen jaar geen cao, wel een arbeidsvoorwaardenregeling die het bedrijf in 2018 heeft afgesproken met de toenmalige ondernemingsraad. Voor werknemers zitten er grote nadelen aan zo’n regeling.

Laat onderhandelen over aan bond

Alexander van Stokkum, winkelmanager bij Gall & Gall en lid van de huidige ondernemingsraad: ‘Ik ben superblij dat er weer een cao komt. Onderhandelen over onze arbeidsvoorwaarden is het werk van de vakbond, niet van een or. Ik heb als or-lid zelf ervaren hoe lastig het is om je rug recht te houden tegenover je werkgever als je de dag erna weer met elkaar moet werken. Dat moet je gewoon niet willen. ’

584 winkels

Gall & Gall is een dochteronderneming van Ahold Delhaize en heeft 584 winkels in Nederland, waarvan 128 franchise.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.