Winkelpersoneel SeeBuyFly-shops Schiphol voert actie om loon te behouden

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 2 juli 2021

FNV Handel voert samen met haar leden onder het winkelpersoneel van de SeeBuyFly-Shops Schiphol Airport Retail actie voor behoud van salaris. Margje van der Woude, bestuurder FNV Handel: ‘We willen een nieuwe cao of de oude behouden. Zoveel hebben we duidelijk gemaakt aan de werkgever. In elk geval zijn verslechteringen van de huidige cao geen optie.’

Vandaag zijn tientallen medewerkers uit winkels op Schiphol een uur naar buiten gekomen om actie te voeren bij de aankomsthal. Van der Woude: ‘Het is een belangrijke dag op Schiphol. Medewerkers van de winkels achter de douane, de SeeBuyFly-shops, komen op voor hun rechten. De werkgever wil het salaris en ook nog de toeslagen verslechteren. Ongehoord. Jarenlange winstcijfers en dan nu dit.’

Behoud loon

De medewerkers vragen niet veel. Van der Woude: ‘Ze willen alleen maar hun loon en opgebouwde rechten behouden. Ze vragen er niets bij! En dat terwijl we allemaal weten dat het leven ook dit jaar weer duurder is geworden.’

Belangen aandeelhouders

De staking duurde vandaag een uur. Van der Woude: ‘Het lijkt erop dat de directie alleen oog heeft voor de belangen van de aandeelhouders, die jarenlang hun zakken hebben gevuld. En deze medewerkers moeten een korting op hun salaris voor lief nemen? Of toestaan dat hun toeslagen worden afgepakt? Ik hoop dat de directie van Schiphol luistert naar deze mensen en dat ze komen met een bod dat getuigt van respect voor het werk dat deze medewerkers voor hun verzetten.