Onder druk scheldt Wibra nu deel lockdown-min-uren kwijt

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 9 juli 2021

Wibra laat vrijdag aan de winkelmedewerkers weten een deel van de opgebouwde min-uren tijdens de lockdown te gaan kwijtschelden. De afgelopen maanden heeft FNV Winkelstraat veelvuldig opgeroepen tot een oplossing. ‘Frappez toujours. Dit is een grote overwinning voor alle Wibra-medewerkers die dit probleem met de FNV aan de kaak hebben gesteld’, zegt Linda Vermeulen, vakbondsbestuurder van FNV Winkelstraat.

Sinds begin dit jaar kwamen er bij de FNV tientallen meldingen binnen van medewerkers die bewust 35% minder werden ingeroosterd. Ook al was er tijdens het ‘click and collect’ genoeg werk te doen. Vermeulen: 'Medewerkers bouwden tientallen min-uren op, soms zelfs ver over de 100. Mensen werden met een enorm probleem opgezadeld, want al die uren moesten immers in de zomer worden ingehaald: combineer dat maar eens met je gezin, of met een tweede baan. Bovendien kreeg Wibra het afgelopen jaar miljoenen euro NOW-subsidie van de overheid, dus de min-uren waren voor een groot deel al vergoed door de belastingbetaler. ‘Onwenselijk’ oordeelde minister Koolmees, die vervolgens wegkeek.'

Open brief

De FNV benaderde de directie om in gesprek te gaan. Wibra-medewerkers stuurden een open brief aan de eigenaar van hun bedrijf. Wibra hield zich doof, waarna de FNV naar de rechter stapte. Uit het vonnis bleek deze week dat medewerkers enorm veel last hebben van hun cao die dit najaar is afgesloten, maar niet door de FNV werd getekend. Vermeulen: 'Partijen hadden verzuimd om eens kritisch te kijken naar de materie van werken in tijden van corona. Met alle gevolgen vandien voor de medewerkers.'

Uitspreken

Doordat winkelmedewerkers zich uitspreken over gerommel met min-uren heeft de FNV al eerder een succes geboekt bij juweliersketen Lucardi. FNV Winkelstraat houdt goed in de gaten hoe de gesprekken bij Wibra verlopen. Vermeulen: 'Medewerkers kunnen steun krijgen bij onze vakbond. Wibra meldt in het persbericht dat alleen de bonden die dit najaar verzuimden om passende afspraken te maken, zijn uitgenodigd voor een gesprek met de directie. Maar de FNV blijft doorgaan met het wakker schudden van iedereen, zodat winkelmedewerkers die willen opkomen voor hun rechten daarin niet gehinderd worden.'

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.