Winkelmedewerkers Schiphol stellen ultimatum: inspraak, anders stakingen

Directie heeft tot woensdag om over de brug te komen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 29 juni 2021

De medewerkers van de See Buy Fly-winkels hebben een ultimatum gesteld aan de directie van Schiphol Airport Retail (SAR). Die wil de medezeggenschap van de werknemers beëindigen door hun cao te vervangen door een arbeidsvoorwaardenregeling (avr).

FNV stelt ultimatum aan winkeleigenaren Schiphol

Margje van der Woude, bestuurder FNV Handel: ‘De mensen in de winkels willen nu en in de toekomst kunnen meepraten over hun rechten. Zij geven de directie tot komende woensdag de tijd om over de brug te komen. Zo niet dan sluit ik stakingen niet uit.’

Cao vervangen voor goedkopere avr

De Schiphol Airport Retail groep heeft de afgelopen jaren miljoenen euro’s winst gemaakt. De lonen van de ongeveer 120 winkelmedewerkers zijn echter al jaren bevroren. Van der Woude: ‘Onder het mom van ‘never waste a good crisis’ en onder druk van de aandeelhouders grijpt de directie nu de coronacrisis aan om de cao te vervangen voor een goedkopere avr.’

Ze jassen verslechtering erdoor

De FNV begrijpt dat het een lastige tijd is geweest voor de winkels op Schiphol. Van der Woude: ‘Maar als samenleving hebben we See Buy Fly gesteund met NOW-subsidie. Bovendien is Schiphol Airport Retail financieel gezond genoeg om een tegenslag op te vangen. Net nu het vliegverkeer weer op gang komt, wil de directie deze verslechtering erdoor jassen.’

Benschop slaapt rustig verder

Winkelmedewerkers van Schiphol hebben het afgelopen jaar al een paar keer actie gevoerd. Eind mei riepen zij Schipholbaas Dick Benschop nog op om de eigenaren van de winkels op de luchthaven terug te fluiten. Van der Woude: ‘Die ziet het gebeuren en ziet dat het in strijd is met de waarden van Schiphol. Hij kijkt, maar grijpt niet in en slaapt rustig verder.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.