Wibra moet zich 21 juni voor rechter verantwoorden

Over samenloop NOW-noodsteun én coronacorvee

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 17 juni 2021

Discounter Wibra moet zich maandag 21 juni verantwoorden voor de rechter in Zutphen. Een belangrijke zaak voor duizenden werknemers in de winkels. De winkelketen kreeg miljoenen NOW-subsidie vanwege verminderde omzet tijdens de lockdown. Toch wil de winkelketen dat de medewerkers de niet-gewerkte uren die al via de NOW gesubsidieerd zijn komen inhalen.

FNV sleept Wibra voor de rechter

De FNV heeft de rechtszaak aangespannen. Linda Vermeulen, bestuurder FNV Winkelstraat: ‘Medewerkers van Wibra hebben een probleem op de kaart gezet dat in heel veel winkels speelt. Wij krijgen meldingen uit het hele land. Deze rechtszaak is belangrijk voor vele duizenden winkelmedewerkers. Iedereen wil dat dit wordt opgelost.’

Medewerkers in de problemen

Medewerkers vinden het schandalig dat Wibra van twee walletjes eet. Bovendien komen zij in de problemen als zij deze zomer opeens vele uren extra moeten werken (coronacorvee). Want hoe combineer je dat bijvoorbeeld met je gezin of met een tweede baan?

Minister Koolmees: 'Onwenselijk'

De winkelmedewerkers verdienen over het algemeen minimumloon of net ietsje meer. Zij hebben de afgelopen tijd brede steun gekregen. Minister Koolmees vindt dat deze situatie ‘onwenselijk’ is – en alle politieke partijen in de Tweede Kamer hebben unaniem een motie hiertoe gesteund van Kamerlid Gijs van Dijk (PvdA).

Een verdienmodel van gemaakt

De vakbond merkt dat Wibra, net als veel andere bedrijven, een verdienmodel heeft gemaakt van de combinatie van de NOW en de min-uren. Directies zetten alles op alles om zo min mogelijk mensen in te roosteren, zodat er in de zomer door extra inzet van vaste krachten op vakantiewerkers wordt bespaard.

Min-uren moeten kwijtgescholden

De FNV eist in de rechtszaak dat de min-uren die tijdens de lockdown bij Wibra zijn geschreven en die gesubsidieerd zijn via de NOW-noodsteun, worden kwijtgescholden. Over andere problemen die momenteel bij Wibra spelen, wil de FNV constructief in gesprek met de werkgever.

Rekening eenzijdig bij werknemers

Gelukkig, zegt de FNV, zijn er tijdens de lockdown ook goede afspraken gemaakt over werktijden, zoals bij de Bijenkorf en IKEA. Bij de winkels die de rekening eenzijdig bij de werknemers leggen, zoals Douglas, Lucardi en Vanilia, speelt over het algemeen ook een ander probleem: de directies weigeren op een normale manier met werknemers te overleggen en oplossingen te zoeken.

Echte vakbonden worden geweerd

Bij veel van deze bedrijven is geen ondernemingsraad en worden echte vakbonden geweerd. De cao waar deze winkels onder vallen (cao retail-non-food), is een van de slechtste cao’s van het land, en komt onder discutabele omstandigheden tot stand.

Podcastserie De Nieuwe Bonzen

Wil je alles weten over Wibra, het coronacorvee en min-uren? Luister dan naar de eerste aflevering uit van De Nieuwe Bonzen. In deze podcastserie van de FNV geven winkelmedewerkers, klanten, economen en andere experts achtergronden bij actuele ontwikkelingen rond winkelketens.