Vrijdag acties bij supermarkten in Eindhoven

Voor goede cao voor honderdduizenden onmisbare werknemers

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 17 juni 2021

Weer een actie van medewerkers van supermarkten en distributiecentra. Vrijdag 18 juni gaan zo’n vijftig stakers uit het hele land naar Eindhoven. Zij informeren medewerkers in de winkels over het vastgelopen cao-overleg en de acties die zij samen met de FNV sinds eind vorig jaar voeren. Ze krijgen hierbij de hulp van Tweede Kamerlid Bart van Kent van de SP.

Nu actie FNV bij supermarkten in Eindhoven

Michiel Al, bestuurder FNV Handel: ‘Het is van de zotte dat de supermarktbazen nog altijd geen goede cao met ons willen afspreken voor hun mensen. Terwijl die hen geen moment in de steek hebben gelaten sinds het begin van de coronacrisis. Zij hebben zonder te klagen keihard doorgewerkt, ondanks alle risico’s voor hun gezondheid. Dit zijn onmisbare werknemers, al lijken hun werkgevers daar heel anders over te denken.’

Blij met steun SP-Kamerlid

De FNV is blij met de steun van SP-Kamerlid Kent. Al: ‘Hij trekt zich het lot van de mensen in de supermarkten net zo aan als wij. Daarom gaat hij met ons mee naar de winkels om medewerkers uit te leggen dat er nu echt iets moet gebeuren, zodat zij en hun vele duizenden collega’s de cao krijgen die ze verdienen.’

Cao voor 300.000 mensen

De 300.000 supermarktmedewerkers wachten al meer dan een jaar op een nieuwe cao, nadat de laatste is afgelopen op 1 april 2020. De FNV eist voor hen 5% meer loon, maar de werkgevers willen niet verder gaan dan  2,5% per 1 februari 2021. Ook wil de vakbond dat de zondagstoeslag blijft en dat werknemers die tegen hun pensioen aan zitten eerder kunnen stoppen.

De 32e stakingsdag

De actie in Eindhoven is alweer de 32e stakingsdag van supermarktmedewerkers sinds in december het overleg over een cao is vastgelopen. Honderden werknemers hebben al actiegevoerd bij winkels en distributiecentra in het hele land, eerst met staakstraten en optochten, de laatste weken met bezoeken aan winkels in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Leidschendam en vorige week nog in Enschede.

In kleine groepjes naar de winkels

Alle acties zijn coronaproof. De stakers gaan in kleine groepjes naar de winkels, houden afstand en dragen mondkapjes.