Opnieuw actie supermarkten, nu in Leidschendam en Voorburg

Zij vragen klanten steun en gaan met hen op de foto

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 1 juni 2021

De supermarktmedewerkers staken door voor een goede cao. Zij zijn morgen, woensdag 2 juni, in Leidschendam en Voorburg. Daar gaan zij naar winkels, waar zij klanten informeren en steun vragen voor hun acties, onder andere door met hen op de foto te gaan.

Supermarktmedewerkers en FNV opnieuw in actie

Michiel Al, bestuurder FNV Handel: ‘Hoe lang moeten de mensen die werken in de supermarkten en de distributiecentra het nog doen zonder fatsoenlijke cao? Zij verdienen respect en waardering voor hun harde werk in het afgelopen jaar, waarin ze, ondanks corona en allerlei onveilige situaties, steeds weer klaarstonden voor hun klanten en hun werkgevers. Maar de supermarktbazen geven geen krimp. Zij bieden hun mensen veel en veel te weinig.’

Een cao voor 300.000 mensen

De ruim 300.000 supermarktmedewerkers wachten al meer dan een jaar op een nieuwe cao. De laatste liep af op 1 april 2020. Voor hen eist de FNV een loonsverhoging van 5%, maar de werkgevers zijn tot nu toe niet verder gekomen dan 2,5% per 1 februari 2021. Ook wil de vakbond dat de zondagstoeslag blijft en goede afspraken over eerder stoppen met werken voor mensen die tegen hun pensioen aan zitten.

De 30e stakingsdag

De FNV en supermarktmedewerkers gaan inmiddels hun 30e stakingsdag in nadat eind vorig jaar de onderhandelingen zijn geklapt. Honderden werknemers hebben sindsdien actiegevoerd bij winkels en distributiecentra in het hele land, met onder andere optochten van auto’s en staakstraten. De afgelopen weken kregen zij veel aandacht met hun acties in Amsterdam en Rotterdam.

Wij gaan door met actievoeren

Al: ‘En ik denk dat we nog wel even bezig zijn. Wij hebben het al eerder gezegd en we blijven het zeggen: zolang de werkgevers niet over de brug komen, gaan wij door met actievoeren.’

Coronaproof, in kleine groepjes

De acties van de supermarktmedewerkers zijn coronaproof. De stakers gaan in kleine groepjes naar de supermarkten toe, houden afstand en dragen mondkapjes.