Doe mee met de actiedag supermarkten

Door Redactie 23 april 2021

Afgelopen maandag hebben we een online bijeenkomst gehad over de reorganisatie bij de Jumbo. Tijdens deze bijeenkomst kwamen veel vragen naar voren. Veel medewerkers zijn ontzettend boos en terecht, want het is schandalig wat de Jumbo directie aan het doen is.

Tijdens de bijeenkomst hebben we afgesproken dat we een Q&A maken. Ook kwam er naar voren dat velen van jullie bereid zijn om in actie te komen. De grootse angst is dat Jumbo de methode de Blécourt aan het toepassen is, wat plat gezegd: stoelendansmethode betekent. Een reorganisatie methode waarbij de bestaande functies komen te vervallen en er nieuwe functies worden gecreëerd. De werkgever kan vervolgens de meest geschikte personen voor de nieuw gecreëerde functies selecteren. Onacceptabel en respectloos.

Doe mee met actiedag supermarktmedewerkers

We spreken Jumbo medewerkers die actie willen voeren. Veel van jullie collega’s, ook uit andere supermarkten voeren al een tijd actie voor een betere cao. Werknemers in de supermarkten hebben namelijk het recht om te staken. (klik hier voor de actieflyer). Volgende week is er weer een stakingsdag en we roepen jou en je collega’s op om ook te komen. Je kan nu je stem laten hoor voor de cao, maar ook tegen de werkwijze van de reorganisatie. Als je lid bent krijgt je een stakingsuitkering en reiskostenvergoeding.  Meer informatie over de stakingsdagen krijg je op de WhatsApp groep door de QR te scannen.

qr-code-fnv-handel.png1. Klik hier om je aan te melden of scan de QR-code hieronder met je telefoon

2. Stuur het bericht SUPERMARKT AAN naar ons nummer.

3. Je ontvangt een bevestiging van je aanmelding. Sla het contact op in je telefoonboek. Afmelden kan door SUPERMARKT UIT te sturen.

Actie voor een cao en tegen deze reorganisatie

Vanaf juni 2020 zitten alle supermarktmedewerkers, jouw collega’s door heel Nederland, al in een cao loze periode. Ongekend als je ziet hoeveel omzet alle supermarkten de afgelopen jaren hebben gedraaid door onder andere jouw inzet. Al een jaar zijn veel van jouw, collega’s  supermarktmedewerkers, van alle formules, aan het actie voeren voor een cao met een goede salarisverhoging en behoud van toeslagen. De salarissen van de supermarkten lopen fors achter en daar moet een keer verandering in komen. Daarom eisen wij 5% per jaar met het behoud van toeslagen. Want ook de toeslagen willen de kruideniers van jou afpakken. Ze hebben eenzijdig een minimale loonsverhoging van 2,5% gegeven, wat een beledigende fooi is. Deze reorganisatie is daarom ook echt een slecht moment van de Jumbo.

Wat kan je doen?

• Neem contact op met de FNV bestuurder, of met actieve leden in jouw winkel
  • Word lid van de WhatsApp groep via de QR code, en van de FNV supermarkt facebook pagina
  • Heb het hierover met je collega’s en deel deze brief met leden en niet leden
  • Neem deel aan de stakingsdagen! Staken is een recht!
  • Peil de actiebereidheid onder je collega’s en sluit hen aan bij de vakbond
  • Teken niets voordat er goed naar gekeken is en ga niet zomaar akkoord met veranderingen/ verslechteringen. Bij juridische vragen: bel onze juridische dienstverlening op 088 3680 368.