Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

FNV eist inkomenszekerheid winkelmedewerkers bij lockdown

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 14 december 2020

FNV Winkelstraat wil dat de politiek zich 100% inzet voor inkomenszekerheid voor winkelmedewerkers.

Linda Vermeulen, bestuurder FNV Handel: ‘Winkelmedewerkers staan al de hele crisis in de frontlinie voor een veel te laag loon. Bij een lockdown, is het kabinet het aan deze medewerkers verplicht om maatregelen te treffen, zodat zij inkomenszekerheid hebben, zowel de mensen met een vast contract als de mensen met een flexcontract.’

Druk

De FNV zal hierop aandringen bij werkgevers en verwacht dat het kabinet hier ook druk achter zet. ‘Dat kan bijvoorbeeld door werknemers in de periode dat de winkels dicht zijn, hetzelfde loon en toeslagen te betalen als gemiddeld over de periode 1 september t/m 15 december. De werkgevers zijn hier aan zet, de overheid kan bekijken of de NOW daar goed bij aansluit’, aldus Vermeulen.

Veel te druk

Het is volgens FNV Winkelstraat al een tijd lang veel te druk in de winkelstraat, vooral met Black Friday en de koopzondagen. De vakbond heeft er al herhaaldelijk op gewezen dat dit volstrekt onverantwoord is. FNV Winkelstraat pleit voor ‘normalisering’ van de winkeltijden én een stop aan de koopfestijnen. Vermeulen: ‘Dat is nodig om samen het virus achter ons te laten. Koopfestijnen als Black Friday dragen ook totaal niet bij aan onze economie. Het geld dat we uitgeven bij winkels als Kruidvat, Mediamarkt, Primark en Zara stroomt direct door naar aandeelhouders en winkeleigenaren in China, Duitsland, Canada en Spanje.’