Reactie FNV op winkelstraat-cao: winkelmedewerkers gaan er op achteruit

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 18 november 2020

De cao voor de winkelstraat betekent een achteruitgang voor de lonen van winkelmedewerkers. De zeer minimale aanpassing in de lonen wordt teniet gedaan doordat de pensioenen duurder worden.

Bovendien is de totstandkoming van de cao een ondermijning van het cao-stelsel, omdat medewerkers van winkels en distributiecentra hier niet betrokken bij zijn geweest. FNV vindt de cao onaanvaardbaar voor de 200.000 medewerkers die een vitale sector in ons land draaiende houden.

Onderzoek

Uit onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door Totta Research in opdracht van de FNV blijkt dat een loonsverhoging door winkelpersoneel zeer belangrijk wordt gevonden. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1400 mensen. Zowel leden van de FNV, leden van andere vakbonden en mensen die geen lid van een vakbond zijn, hebben hun mening gegeven over wat wij willen bereiken bij een nieuwe cao.

Minimumloon

De uurlonen van winkelmedewerkers liggen veelal rond het minimumloon. Dus rond de 10 euro (vanaf 21 jaar) en vanaf 3,50 euro voor de vele jongeren in de sector. De FNV eist dat winkelmedewerkers er 5 procent meer salaris bij krijgen. Dat moet een eerste aanzet zijn om de uurlonen stapsgewijs op te voeren tot minimaal 14 euro bruto voor volwassenen.