Big Bazar geeft na actie medewerkers toeslagen terug

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 20 november 2020

Winkelketen Big Bazar, uit hetzelfde concern als Blokker, gaat medewerkers toeslagen terugbetalen die eerder werden stopgezet. Vakbond FNV was daarover naar de rechter gestapt, maar het bedrijf wacht de rechtszaak niet af.

Linda Vermeulen, bestuurder FNV Handel: ‘Dit is fantastisch nieuws en niet meer dan rechtvaardig. Het zijn de medewerkers die de hele crisis werken én voor goede omzetstijgingen zorgen.’

1000 euro

Big Bazar betaalt per medewerker een bedrag dat kan oplopen tot meer dan 1000 euro. Naast het terugbetalen van misgelopen toeslagen, worden voor medewerkers die voor 1 december 2019 in dienst waren de toeslagen weer ingevoerd. Het gaat om een zondagtoeslag van 100 procent en een compensatie voor avond- of zaterdagwerk. Bovendien krijgen medewerkers die de filiaalmanager bij afwezigheid vervangen de vervangingstoeslag terug.

Loondump

Big Bazar schrapte eind 2019 zonder overleg de toeslagen. FNV Handel stapte daarom vorige week samen met drie medewerkers naar de rechter. ‘Juist in deze crisistijd, waarbij winkelmedewerkers midden in de storm staan, past waardering en geen loondump. Schrappen van toeslagen hoort daar niet bij’, aldus Vermeulen.

Cao

Medewerkers van Big Bazar hebben de afgelopen tijd samen actiegevoerd. Vermeulen: ‘Zo zie je maar dat je samen heel veel kunt bereiken. Wij blijven strijden voor een fatsoenlijke cao, die recht doet aan het werk en de inzet van de medewerkers.’ Bij Big Bazar werken ongeveer 1800 mensen. Begin volgend jaar krijgen de medewerkers de misgelopen toeslagen uitbetaald.