Supermarktbazen misbruiken corona om derde cao-overleg af te blazen

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 27 oktober 2020

In tegenstelling tot wat de supermarktbazen van hun personeel verwachten, blijken zij zelf niet te willen werken in een echt coronaveilige werkomgeving. Daarom gaat het derde cao-overleg tussen de bonden en de supermarkten vanavond 27 oktober niet door. Mari Martens, FNV-sectorhoofd Handel: ‘Het is meten met twee maten. Precies zoals deze werkgevers omgaan met hun personeel.’

De bonden hebben in het eerste cao-overleg met werkgevers afgesproken dat er fysiek wordt onderhandeld zolang de coronamaatregelen dat toestaan. Martens: ‘CNV heeft een geschikte locatie waar we met inachtneming van alle regels met elkaar kunnen overleggen. Vanochtend hebben werkgevers voorgesteld om onze delegatie te verkleinen naar 2 personen waardoor leden niet bij de onderhandelingen aanwezig zouden kunnen zijn. Dat vinden wij geen optie. Vervolgens hebben ze aan het eind van de middag het overleg helemaal afgeblazen.’

Gevaar voor gezondheid

Het personeel in de supermarkten werkt al maandenlang keihard door met groot risico voor hun eigen gezondheid. Carin Steenbergen, kaderlid Lidl en lid van de onderhandelingsdelegatie: ‘Het is gewoon van de zotte. Zij durven niet met acht mensen in een zaal, en wij komen dagelijks met honderden klanten in contact.’

Arrogantie

Ook Alwin Roobeek, kaderlid Aldi en tevens lid van de onderhandelingsdelegatie is niet te spreken over het gedrag van de werkgevers: ‘Ik vind het arrogantie ten top. We worden niet serieus genomen.’ Alle supermarktmedewerkers moeten werken in omstandigheden die heel vaak niet coronaveilig zijn. Ondanks deze zware werkomstandigheden en de miljoenenwinsten die al maandenlang worden gemaakt over de ruggen van de supermarktmedewerkers willen de bazen daarvan niets delen met hun personeel.

Ook met Kerst geen toeslag

Martens: ‘In het laatste cao-overleg hebben de werkgevers het voorstel neergelegd om alle toeslagen te schrappen. Niet alleen willen ze werknemers geen toeslag meer betalen voor werken op zondagen, maar zelfs met Kerst en andere feestdagen willen ze voor een dubbeltje op de eerste rang.’ Verder hebben de supermarktketens alleen verdere verslechteringen van de huidige cao voorgesteld. Martens: ‘De toeslagen moeten blijven en structureel 5% loonsverhoging. Dat is wat we eisen.’