Alle supermarkten moeten naar actief deurbeleid en daarvoor extra mensen inzetten

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 29 september 2020

De FNV-bestuurders van de supermarkten vinden dat er 1 duidelijk beleid moet worden gevoerd door alle supermarkten. Michiel Al FNV-bestuurder Handel: ‘Wat er op de winkelpui voor logo staat moet niets uitmaken. Het deurbeleid moet actief zijn en de werkgevers moeten daar extra personeel voor inzetten. Het is de verantwoordelijkheid van alle supermarktwerkgevers dit goed te regelen.’

Actief deurbeleid betekent dat er iemand bij de ingang van elke supermarkt controleert hoeveel mensen er naar binnen gaan. Die medewerker moet daarvoor worden vrijgemaakt. FNV-bestuurder Handel Fatma Bugdayci: ‘Dat betekent ook vooraf gedesinfecteerde winkelwagens en een vooraf vastgesteld maximum aantal klanten. Is dat aantal bereikt, zullen de andere klanten moeten wachten.’

Veilige werkomgeving

FNV-bestuurder Handel Lilian Bakhuijsen: ‘Dat betekent dus ook: niet iemand uit de winkel weghalen, zodat de collega’s dat werk moeten opvangen en de werkdruk nog meer toeneemt, maar tijd, geld en personeel vrijmaken om dit actieve beleid te kunnen voeren.’ De supermarktmedewerkers werken al maandenlang door tijdens de coronacrisis. Al: ‘Ook moeten de werkgevers ervoor zorgen dat klanten en hun personeel hun handen kunnen ontsmetten. Deze mensen staan in de frontlinie en ook zij hebben recht op een veilige werkomgeving.’