Handhaven anderhalve meter moet bovenaan agenda grote winkelketens

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 19 augustus 2020

Grote winkelketens en supermarkten moeten werk maken van het handhaven van de anderhalve meter afstand. De FNV roept op tot een anderhalvemeteroffensief.

‘Het sluiten van de Bijenkorf schrikt ons allemaal op. Laat dit ook een moment zijn om zowel werkgevers, werknemers en klanten ervan te doordringen dat de anderhalve meter écht gehandhaafd moet worden’, zegt Linda Vermeulen, vakbondsbestuurder in de winkelstraat.

Veilige werkplek
Werkgevers zijn verplicht om voor een veilige werkplek te zorgen. Medewerkers van winkels en distributiecentra zien dat allerlei stappen zijn gezet om mensen aan te sporen anderhalve meter afstand te houden, zoals stickers en pijlen. Maar er is ook handhaving nodig, en dat gebeurt al tijden niet of amper. Denk aan een beveiliger bij de ingang die mensen op de anderhalve meter wijst. Of werknemers die vrijgesteld zijn om zowel het winkelend publiek als ook collega’s aan te spreken die zich niet aan de afspraken houden. En aan monitoring van het aantal mensen in winkels.

Bijenkorf en IKEA
Er zijn enkele grote winkelketens die wél veel maatregelen nemen. Zo ziet de FNV veel inspanningen voor veilig werk bij de Bijenkorf en IKEA, dat verdient een compliment. Het nieuws over de sluiting van de Bijenkorf in Amsterdam is voor de winkel en de medewerkers enorm ingrijpend. ‘Ons Bij-hart huilt’, zegt een winkelmedewerkster. Medewerkers krijgen gewoon doorbetaald, ook dat getuigt van goed werkgeverschap.