Staking personeel Wehkamp heeft effect op levertijden onlinewinkel

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 22 juli 2020

Het personeel van Wehkamp in het distributiecentrum in Maurik heeft vandaag voor de derde dag op rij gestaakt. Vandaag zijn vrachtwagens zonder te kunnen lossen rechtsomkeert gegaan. Ali Akalouch, FNV-bestuurder Handel: ‘Je ziet dat de staking effect begint te hebben. Deze medewerkers staan met hun rug tegen de muur. Zij doen dit liever niet.’

FNV eist onder meer een goede ontslagvergoeding voor de 82 medewerkers die boventallig zijn verklaard. Ook wil de FNV betere vergoedingen voor begeleiding van werk naar werk en voor scholing, zodat ontslagen werknemers meer kans hebben om weer aan werk te komen. Aklalouch: ‘En niemand mag onder slechtere voorwaarden gedwongen worden om straks een andere functie te accepteren.’

Winst

Voor het informele overleg van afgelopen dinsdag 21 juli heeft FNV al drie keer met het online winkelbedrijf onderhandeld. De Britse eigenaar van Wehkamp, de private equity-groep Apax Partners, wil het distributiecentrum in Maurik sluiten en verkopen. Daarnaast verplaatst het de fotostudio in Zwolle. De reorganisatie treft ook het hoofdkantoor en deels het distributiecentrum in Zwolle. Voor de reorganisatie is geen financiële noodzaak. Aklalouch: ‘Het gaat private equity eigenaar Apax International erom meer winst te maken. Dat ze daarmee 82 gezinnen benadelen van mensen die al jarenlang naar tevredenheid voor het bedrijf werken, kan ze niets schelen. Dat maakt dit zo pijnlijk.’