FNV: politiek moet ingrijpen in nieuwe rente-afspraken Hema

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 15 juni 2020

Hema staat er door een verlaging van de schulden een stuk gezonder voor. De FNV wil dat de politiek druk zet op het concern om weer écht gezond de toekomst in te laten gaan, zodat Hema weer écht Hema wordt. Dat kan door een Hema-wet in te voeren die afrekent met de sprinkhaanconstructie die nu al jaren als een loden last op het bedrijf rust.

Klassiek model in plaats van sprinkhaanconstructie

De nieuwe afspraak die Hema maandag bekendmaakte, verlaagt de schuldenlast van het bedrijf. De overige schuldeisers die niet bij deze deal betrokken zijn dwingen nog steeds een gegarandeerd rentepercentage af. Tegelijkertijd wordt er ook weer een nieuwe lening uitgegeven. De FNV wil dat de Hema toe gaat naar een ‘klassiek model’, waarbij de eigenaren een deel van de winst krijgen nadat de kosten zijn betaald – net zoals dat werkt bij de groenteboer en de bakker om de hoek. Het bedrijf is hierdoor beter in staat om medewerkers een fatsoenlijk loon te betalen.

Maatschappij loopt belasting-inkomsten mis

‘Dit is een van de mooiste winkels van ons land. De minister moet nu echt ingrijpen. Dat is niet alleen goed voor Hema, maar voor de hele winkelstraat. √Čn voor de medewerkers. Want nu verdampt alle winst van de winkels in uitkering aan de aandeelhouders. Daardoor lopen we ook nog eens als maatschappij belastinginkomsten mis. Dit deugt niet en dit moet veranderen’, zegt Danielle Wiek, vakbondsbestuurder bij FNV Winkelstraat.