Onderzoek FNV Winkelstraat: werkgevers moeten meer doen aan veiligheid in winkels

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 8 juni 2020

Uit onderzoek van de FNV blijkt dat de veiligheid van winkelpersoneel nu nog steeds een grote opgave is. Een grote meerderheid van de 800 medewerkers die meededen aan het FNV-onderzoek over veilig werken, geeft aan dat klanten geregeld afspraken rondom corona-maatregelen omzeilen, of zich onverantwoord gedragen. Een op de drie respondenten vindt dat hun werkgever te weinig doet om voor een veilige werkplek te zorgen.

Winkelmedewerker Jolanda

Werkgever moet zorgen voor veilige werkplek

Werkgevers zijn wettelijk verplicht om te zorgen voor een veilige werkplek. Jolanda Vullings Welles, medewerkster bij de Wibra vertelt: 'De klant is koning. Maar hoe zit het met ons? Klanten komen soms met het hele gezin de winkel binnen. Rennende kinderen die overal aan zitten. Wij staan met een minimale personeelsbezetting en doen ons stinkende best om de winkel draaiend én veilig te houden. Ondertussen zit de directie veilig in de ivoren toren - het wordt tijd dat zij eindelijk eens hun verantwoordelijkheid nemen.'

Schoonmaken, kassa én politie-agentje spelen

Linda Vermeulen, FNV-bestuurder Handel: ‘Het grootste probleem is handhaving van de regels door de winkeleigenaren. Een oplossing kan zijn: een beveiliger bij de deur en meer collega’s in de winkel.  Nu moeten soms maar 1 of 2 personeelsleden én schoonmaken én de kassa draaien én ook nog ‘politieagentje’ spelen. Lijkt me gezond eigenbelang van werkgevers dit eindelijk eens serieus op te pakken en dit niet op het bordje van het personeel te leggen.’

Werknemers willen meebeslissen over regels

‘Ondanks de versoepeling moeten mensen nog steeds 1,5 meter afstand houden. In de supermarkten merk je vaak dat dat helemaal niet gebeurt. Werkgevers versoepelen nu de regels, maar veel werknemers voelen zich onveilig. Werknemers moeten kunnen meebeslissen over welke regels goed zijn in de winkel’, zegt Ronald van der Flier, medewerker Lidl.

Krap € 10 bruto per uur

De grote winkelketens, zoals de supermarkten en bouwmarkten hebben door de coronacrisis mega-omzetten gedraaid. De meeste medewerkers echter verdienen het minimumloon van krap 10 euro bruto per uur. Marian Beldsnijder, FNV-bestuurder Handel: ‘Het zou de grote winkelketens, supermarkten en bouwmarkten die nu goede omzetten maken sieren als zij voorop gaan in het geven van een goed salaris waar mensen van kunnen rondkomen. Het applaus voor deze helden mag niet vrijblijvend zijn. Vaste contracten moet de norm zijn en wel onder goede arbeidsvoorwaarden.’

Landelijk onderzoek inzet cao’s

Totta Research, een onafhankelijk researchbureau, begint 11 juni in opdracht van de FNV met een groot landelijk onderzoek onder leden en niet-leden. Beldsnijder: ‘Wij willen weten wat winkelpersoneel, of ze nu lid of geen FNV-lid zijn, weten wat zij belangrijk vinden bij de komende cao-onderhandelingen.’