Is je werkplek in de supermarkt onveilig?

Meld onveilige situaties

Door Redactie 27 mei 2020

Bij Albert Heijn en Jumbo zijn de winkelwagens niet altijd meer schoon. De reden? Jij en je collega zijn ook hard nodig in de winkel zelf. De winkels mogen zelf bepalen of iemand aan de deur nodig is. Ben jij nodig in de winkel, dan is de klant zelf verantwoordelijk voor een schone winkelwagen. Je baas zegt dat we het samen moeten doen. Dat vindt de FNV ook, maar het moet niet ten koste gaan van jouw veilige werkplek.

volle winkelwagen

Je baas blijft verantwoordelijk voor je werkplek

Nederland komt langzaam uit de lockdown. Het wordt daarom steeds drukker in de winkel. Maar jij als supermarktmedewerker hebt nog steeds een vitaal beroep. Je baas is verantwoordelijk voor een veilige werkplek voor jou en je collega’s. Doordat de supermarkten het deurbeleid versoepelen, lijkt die verantwoordelijkheid te verschuiven naar de klant. Die moet nu zelf vaker de winkelwagen schoonmaken. Het gaat hier niet alleen om de gezondheid van de klant, maar ook om die van jou!

Niet duidelijk voor de klant

Jij staat niet meer bij de deur om winkelwagens schoon te maken. Of te controleren dat er niet te veel klanten de winkel binnen gaan. Wij horen dat klanten dit niet duidelijk vinden. Er ontstaan rijen bij het schoonmaken van de winkelwagens; 1,5 meter afstand houden is dan heel lastig. Klanten gaan naar binnen met niet schoongemaakte winkelwagens. Ze raken vervolgens producten aan, rekenen af en laten hun winkelwagen of mandje weer achter. Al met al zorgt dit ervoor dat jouw veilige werkplek hierdoor in gevaar komt.

Herken je deze situatie?

Ben jij steeds meer in de winkel bezig? En heb je geen tijd om de winkelwagens of manden schoon te maken? Merk je dat het soms echt te druk is in de winkel?

Meld het ons

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.