IKEA betaalt stabiel inkomen aan medewerkers tijdens coronacrisis

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 30 april 2020

In tegenstelling tot andere werkgevers bezuinigt IKEA niet op het inkomen van haar medewerkers. ‘IKEA vraagt niet aan medewerkers om loon, vakantiedagen of vakantietoeslag in te leveren. Iedereen krijg een gegarandeerd maandinkomen’, zegt Marian Beldsnijder FNV-bestuurder Handel. IKEA en de FNV hebben vanaf begin van de crisis intensief overleg gevoerd.

Ook nu de winkels weer open zijn sinds 28 april en onduidelijk is hoeveel personeel er nodig is, krijgt iedereen een gegarandeerd maandinkomen. ‘IKEA heeft met de vakbonden echt fatsoenlijke afspraken gemaakt’, zegt Beldsnijder. ‘Dat kan dus wel, wil ik maar zeggen. IKEA geeft het goede voorbeeld.’ Inzet van de gesprekken tussen de bonden en IKEA is geweest om medewerkers een zeker inkomen te geven in de periode van 13 april tot 13 juli. Maandloners ontvangen hun contracturen en hun toeslagen berekend over de periode 1 september 2019 tot 1 maart 2020. Uurloners krijgen het gemiddelde over hun uren en toeslagen over diezelfde periode uitbetaald.

Stabiel maandinkomen

Na de uitbraak van het coronavirus heeft IKEA op 17 maart de winkels gesloten, omdat IKEA de veiligheid van medewerkers en klanten niet meer kon garanderen. De meeste medewerkers werkten door, omdat de online bestellingen toenamen. In de periode van 17 maart tot 13 april hebben medewerkers gewoon hun loon en toeslagen gekregen.

Verbeteringen

Vakbonden en IKEA hebben overleg gevoerd over de te nemen veiligheidsmaatregelen bij het heropenen van de winkels. Door input van de FNV, W.I.M en de ondernemingsraad zijn de veiligheidsmaatregelen aangescherpt. FNV ziet via haar actieve leden scherp toe op de naleving ervan en of de maatregelen in de praktijk ook werken. ‘Hierover heb ik regelmatig contact met IKEA. Verbeteringen worden meteen doorgevoerd’, zegt Beldsnijder.