Zo'n 200 medewerkers Primark houden hun werk

De FNV drong hier met succes op aan

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 24 maart 2020

Goed nieuws voor zo'n 200 mensen bij Primark. Zij houden hun werk. Dat leek er even niet op. De medewerkers zitten in hun proeftijd en hoorden vorige week nog dat de modeketen hun contracten zou stopzetten vanwege corona en het sluiten van winkels.

200 medewerkers van Primark houden hun werk

De medewerkers trokken aan de bel bij de FNV. Die drong er bij Primark op aan om deze mensen hun werk te laten houden. Met succes dus.

Geef ze juist nu zekerheid

‘Wij deden een dringend beroep op de directie om de mensen juist in deze onzekere tijd zekerheid te geven. En dat kunnen ze ook, dankzij het noodfonds van het kabinet’, zegt bestuurder Linda Vermeulen van FNV Winkelstraat.

Een voorbeeld voor andere winkels

‘Dit is goed nieuws voor werknemers met een onzeker contract. Zij houden zekerheid van inkomen, en kunnen straks, als de winkel weer opengaat, weer aan het werk. Het is heel goed dat Primark dit doet, daar kunnen andere winkels een voorbeeld aan nemen.'

Noodfonds ook voor onzekere contracten

Grote winkelketens die nu dicht zijn, kunnen een beroep doen op het noodfonds van het kabinet. Ze krijgen dan 90% van de loonkosten terug. Vermeulen: ‘Op die manier zorgen werkgevers voor zekerheid van loon en werk. Dat is heel belangrijk, niet alleen voor mensen in vaste dienst maar óók voor de werknemers met een onzeker contract. Daar roepen wij als FNV, maar ook het kabinet, nadrukkelijk toe op.’