Leden stemmen massaal voor nieuwe cao Etos-distributie

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 07 januari 2020

Bijna alle FNV-leden, namelijk 98%, hebben ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao voor de Etos-distributiecentra. In de nieuwe cao is een loonsverhoging van 6,75% afgesproken. De cao loopt van 1 juni 2019 tot 1 april 2021, een looptijd van 22 maanden. ‘Een goed resultaat dat we samen met onze leden hebben bereikt door niet op te geven, maar te strijden voor ons recht’, aldus FNV-bestuurder Ali Aklalouch.

De loonsverhogingen voor 2019 zijn in twee delen geknipt: per juni 1,75% en per december 2,25%. In december 2020 volgt nog een verhoging van 2,75%. Ook alle uitzendkrachten ontvangen de verhogingen. Daarnaast zijn de eerder voorgestelde verslechteringen van tafel, zoals het inleveren van vier ADV-dagen.

Negen stakingsdagen

De staking bij het distributiecentrum van Etos in Beverwijk is afgelopen donderdag beëindigd na negen stakingsdagen. Er werken meer dan 200 medewerkers, die al jarenlang  nauwelijks een loonsverhoging kregen. Daarom hebben zij gestaakt van 19 december tot en met donderdag 2 januari. Ondanks de inzet van stakingsbrekers door moederbedrijf Ahold-Delhaize was de staking succesvol. In de Etos-winkels raakten de schappen behoorlijk leeg.

Beu

Werkenden zijn het beu dat zij niets merken van de jaren van economische groei en de hoge winsten van bedrijven waar zij medeverantwoordelijk voor zijn. Terwijl Ahold flinke winsten maakt en de kosten voor levensonderhoud blijven stijgen, is het loon van de medewerkers nauwelijks omhoog gegaan.

Inspiratie

FNV-coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid Zakaria Boufangacha: ‘De werknemers van Etos hebben een streep in het zand getrokken en meer waardering opgeëist. Volkomen terecht, en fantastisch dat dit resultaat is bereikt. Laat dit een inspiratie zijn voor alle werknemers die in bedrijven werken waar de winsten torenhoog zijn, maar waar de werkgever de hand op de knip houdt voor de mensen die het werk doen, zoals in de supermarkten. En ook in de Technische Groothandel, waar mensen deze week in actie komen. Het resultaat bij Etos geeft vertrouwen dat je een eerlijker deel van de welvaart kunt afdwingen door samen op te staan en te strijden.’